23948sdkhjf

Mittnordenkommittén ställer krav

I anslutning till ett seminarium om kommunikationer i öst-västlig riktning har Mittnordenkommittén gjort ett uttalande riktat till berörda infrastrukturmyndigheter om ökad satsning på upprustning av infrastrukturen i Mittnorden.

Mittnordenkommitténs uttalande tar upp bl a följande punkter:* Mittnordenkommittén stödjer det initiativ, som tagits av fylkeskommunerna i Nord och Sør Trøndelag samt regionförbundet i Jämtlands län om att bilda en förening med syfte att få till stånd en snabbare elektrifiering av Meråkersbanan och att investeringsmedel anvisas snarast i den nationella planen. Initiativtagarnas ambition om en finansieringslösning med norsk förskottering av investeringen för att elektrifiera Meråkersbanan innebär att projektet ska vara genomfört under 2015, vilket är ett måste för utvecklingen av gods- och persontrafik mellan Norge och Sverige på järnväg.* Triangelspåret Bergsåkerstriangeln i Sundsvall är oerhört viktigt för godstrafiken i Mittnorden. Spåret är oerhört viktigt också för att Ostkustbanan/Ådalsbanan genom Sundsvall ska fungera på ett bra sätt. Investeringen är bra också ur en samhällsekonomisk synvinkel med en nuvärdeskvot på +2,9. Mittnordenkommittén anser därför att triangelspåret behöver prioriteras högre än inom nuvarande investeringsplan.* En upprustning av järnvägssträckan mellan Seinäjoki och Kaskö är nödvändig för att skapa en sammanhållen transportväg i Mittnorden. På samma sätt är investeringen i den felande länken mellan Multia och Myllymäki utefter Riksväg 18 viktig för att åstadkomma tvärsgående trafikförbindelse för såväl näringslivets som regionens utveckling. Mittnordenkommittén stöder därför Kaskös framställan om att investeringen i banan ska tas med i nästa års statsbudget och att väginvesteringen snarast påbörjas.* Mittnordenkommittén ser dessa investeringar som oerhört nödvändiga och angelägna att genomföras under de närmaste åren för att åstadkomma en sammanhållen god infrastruktur i Mittnorden. Detta blir viktigt inte minst med tanke på det snart gällande svaveldirektivet, som kommer att förändra transportvägarna i Östersjöområdet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047