23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Autopilottruckar ersätter AGVéer

Fyra induktivslingstyrda autotruckar (AGV, Automated Guided Vehicle) hos Lindab i Grevie har ersatts av tre lasernavigerande BT Autopilot automatiserade ledstaplare med nedfällbar åkplattform.

Sedan april 2011 har Lindab i Grevie i Båstads kommun fem BT Autopilot-truckar från Toyota Material Handling Sweden AB (TMHS), varav tre transporterar gods från produktion till lager i presshallen, där ventilationsdetaljer tillverkas, uppger TMHS i sitt nyhetsbrev. I presshallen tillverkas cirkulära ventilationskanaler för export världen över. Här har tre BT Autopilot lasernavigerande ledstaplare med nedfällbar åkplattform ersatt fyra autotruckar (AGV) från en annan leverantör.– Tillverkningen i presshallen är helt automatiserad och vi har städse strävat efter att även transporterna ska vara automatiska, beskriver Tony Ivarsson, truckansvarig vid Lindab.I början av 1990-talet ombesörjdes de interna transporterna av autotruckar från BT Carrago, vilka senare byttes ut mot autotruckar från en annan leverantör. Alldenstund AGV-systemet baserades på den ursprungliga, traditionella tekniken med induktivslingstyrning från slingor försänkta i betonggolvet, medförde alla förändringar i AGV:éerna körmönster mycket tidskrävande arbete med att fräsa nya spår i betonggolvet för att lägga om induktivslingorna.BT Autopilot-truckarna från TMHS styrs av roterande laserstråle som triangulerar de uppmätta avstånden till reflexer uppsatta i lämplig höjd längs med körvägarna, för att på så sätt räkna ut sina positioner och färdriktningen för den vidare framfarten enligt karta nedladdad i datorn ombort på trucken. Vid förändringar i körvägarna är det relativt enkelt att programmera om färdvägen efter hur de nya reflexerna hängts upp längs den nya färdvägen.Lindabs projekt för övergången till BT Autopilot inleddes i september 2010 och fredagen 1 april 2011 var det nya systemet i drift. Efter smärre systemjusteringar fungerar det nya systemet tillfredsställande. Från TMHS har Magnus Sivertsson varit ansvarig för Lindabs omrustning till BT Autopilot-trucksysemet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.066