23948sdkhjf

Tystare i truckhytt med motljud

Active Noise Control (ACN) kallas BoBo Cab AB:s nya metod för aktiv ljud- och vibrationskontroll i gaffeltruckars och andra nyttofordons förarhytter.

Genom att alstra ljudvågor med rätt frekvens kan störande ljud i gaffeltruckens förarhytt balanseras ut, med resultat att det irriterande ljudet, som i förarens öron uppfattas som störande buller, dämpas ned och minskas. Metoden kallas Active Noise Control och tillämpas nu av förarhyttillverkaren BoBo Cab AB i Norrköping.För förare av gaffeltruckar och andra nyttofordon är det lågfrekventa ljud i öronhöjd, som upplevs som mest irriterande och inverkar negativt på förarens energiresurser. Effekterna av ett dovt brummande ljud blir i förlängningen tröttande. Samtidigt är sådana lågfrekventa ljud svåra att dämpa utan en aktiv buller- och vibrationsreglering.Visserligen kompenserar den mänskliga hjärnan för ljud under 200 Herz (Hz), men ljudet finns konstant närvarande och upplevs i längden som störande. Med hjälp av aktiv ljuddämpning, ACN, reduceras de lågfrekventa ljuden, vilket leder till en mera acceptabel ljudnivå i förarhytten.Enligt BoBo Cabs mätningar har ljudnivån vid tomgång kunnat reduceras till 65 dB(A), och vid maximalt motorvarvtal till strax över 70 dB(A), vilket bedöms vara en rimligt acceptabel nivå under kortare tidsperioder. Sedan 1 januari 2009 ingår BoBo Cab AB som ett av fem dotterbolag inom koncernen Silver & Stal Enterprises AB, ett bolag startat i början av 1980-talet av Lars-Erik Lejondahl. Genom förvärv och nystartande består koncernen idag av Silver & Stål i Vingåker AB (ursprungligen startat i Stockholm 1933 för tillverkning och försäljning av hushållsprodukter så som exvis karotter och uppläggningsfat, samt rostfria varor), EletroTermo AB, UVtech AB, BoBo Cab AB och AGrum AB.BoBo Cab startades av familjen Boström i Finspång 1916 som en smidesverkstad. Vid mitten av 1940-talet växte företaget ur sina dåvarande lokaler och flyttade till nya. 1956 byggdes den första förarhytten till en väghyvel och utgjorde inledningen till BoBo Cabs specialisering på förarhytter. 29 oktober 2008 gick dåvarande BoBo Cab Sweden AB i konkurs, men köptes alltså upp av Silver & Stal Enterprises AB och rekonstruerades för att fortsätta sin utveckling och tillverkning av förarhytter till främst trucktillverkare så som Atlet, BT, Caterpillar, Clark, Hyster, Jungheinrich, Komatsu, Manitou, Mitsubishi, Nissan, Toyota och Yale. Andra maskintyper med BoBo Cab-hytter är städmaskiner, slipmaskiner och kranar. Produktionen fortgår i en ca 5 000 m2 stor verkstadslokal på Butängens industriområde i norra Norrköping.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078