23948sdkhjf

Los Angeles och Dubai nya AF-mål

I sin fortsatta utbyggnad av linjenätet för megajumbon Airbus A380 lägger Air France två nya linjer till sitt globala nav i Roissy, Charles-de-Gaulle Airport (CDG), till Dubai (DXB) i Förenade Arabemiraten respektive Los Angeles (LAX) i USA.

Först ut blir förbindelsen till Dubai som går igång måndagen 5 december 2011, följd av Los Angeles måndagen 28 maj 2012. Den dagliga Dubai-avgången möjliggörs genom att kapacitetsbehovet på Tokyo (TYO) under vintersäsongen minskar så pass mycket att en omdirigering av Tokyo-planet blir möjlig. Under den kommande vintersäsongen kommer Air France (AF) att sätta in sex Airbus 380 på destinationer så som New York (JFK-flygplatsen), Johannesburg (JNB), Montreal (YUL), Washington (IAD) och Dubai (DXB).Till Los Angeles (LAX) inleds A380-flygningarna måndagen 28 maj 2012, vilket blir den tredje megajumbudestination i USA för AF, efter New York (JFK) och Washington DC (IAD). Det blir två dagliga avgångar mellan CDG och LAX, flugna i samarbete med AF:s nederländska dotterbolag KLM samt samarbetspartnerbolagen Alitalia och Delta Air Lines.Under nästa sommar 2012 avser AF sätta in åtta A380 på linjerna LAX, JFK, JNB, TYO (Narita, NRT), YUL och IAD. Fördelat på de dubbla flygdäcken rymmer AF:s A380 516 resenärer, fördelade med nio i Första klass (Premiere) på huvuddäck, 80 i Business klass på övre däcket, 38 i Premier Voyageur, ett slags uppsnofsad Turistklass, också på övre däcket, samt hela 389 på Turistklassen Voyageur, födelade på de två flygdäcken.AF har flugit A380 sedan november 2009 med en kapacitet motsvarande en Boeing B777-200ER plus en Airbus A340 ihopslagna, men med 20 procent lägre driftskostnader och lägre CO2-utsläpp. Flygplan lämpar sig särskilt väl i AF:s linjenät och sparar 12–15 miljoner euro per plan och år, samtidigt som miljön förbättras avsevärt jämfört med andra typer.Från CDG avgår A380-planen från terminal 2E till såväl DXB som LAX (Tom Bradley Airport) och återvänder till samma terminal på returflygningarna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.422