23948sdkhjf

EU får nytt stomnät för transporter

Kommissionen har på onsdagen antagit ett förslag om att omvandla det nuvarande lapptäcket av vägar, järnvägar, flygplatser och kanaler i Europa till ett enhetligt transportnät (TEN-T).

Genom det nya nätet kommer flaskhalsar att avlägsnas, infrastruktur uppgraderas och gränsöverskridande transporter att förenklas, vilket kommer att gagna passagerare och företag i hela EU. De olika transportmedlen kommer att sammanlänkas på ett bättre sätt och bidra till att minska koldioxidutsläppen från transporter och därmed till att EU:s klimatmål uppnås. - Välfungerande transporter är grundläggande för en effektiv ekonomi, säger Europeiska kommissionens vice ordförande Siim Kallas, med ansvar för transportfrågor. I dag saknas dock viktiga förbindelser. För närvarande finns det sju olika spårvidder i Europa. Vidare har endast 20 av våra största flygplatser och 35 av våra viktigaste hamnar direktanslutning till järnvägsnätet. Utan effektiva förbindelser i Europa blir det ingen tillväxt och inget ökat välstånd.Den nya strategin är resultatet av ett tvåårigt samråd. Målsättningen är att fram till 2030 upprätta ett stomnät som utgör ryggraden för transporterna inom den inre marknaden. Genom det finansieringsförslag som offentliggörs idag (för perioden 2014–2020) inriktas EU:s transportfinansiering på stomnätet och felande länkar åtgärdas, flaskhalsar undanröjs och nätet görs smartare. Det nya TEN-T-stomnätet kompletteras med ett omfattande vägnät som ansluter till stomnätet på regional och nationell nivå. Detta kommer huvudsakligen att finansieras av medlemsländerna. Det kommer dock att finnas möjlighet till EU-finansiering för transport och regional utveckling, bland annat genom nya innovativa finansieringsinstrument. Målsättningen är att successivt uppnå att majoriteten av invånarna och företagen i EU år 2050 kommer att ha högst 30 minuters restid till anslutningsnätet. De nya transportnätet kommer att bidra till säkrare transporter och mindre trafikstörningar samt smidigare och snabbare resor.De 31,7 miljarder euro som avsatts till fonden för ett sammanlänkat Europa (inom ramen för den fleråriga budgetramen) kommer i praktiken att fungera som såddkapital för att simulera ytterligare investeringar från medlemsstaterna. Syftet är att kunna färdigställa komplicerade gränsöverskridande förbindelser och anslutningar som annars inte skulle ha kommit till stånd. Varje miljon euro som satsas på EU-nivå kommer att generera 5 miljoner euro från medlemsstaternas regeringar och 20 miljoner euro från den privata sektorn.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109