23948sdkhjf

Indisk order på Kalmar RTG:éer

Indiska Allcargo Logistics Ltd i Mumbai (Bombay) har beställt fyra helelektriskt drivna Kalmar E-One2 RTG:éer (gummihjulsburna portalkranar) från finländske leverantören av lasthanteringsutrustning, Cargotec Oyj, för leverans i april nästa år, 2012.

En snabb tillväxt av containervolymerna i indiska hamnar föranleder Allcargo Logistics Ltd att ställa om sin containerhantering vid containerterminalen i Chennai, samt planera för en ny containerterminal nära Mumbai, utrustade med gummihjulsburna portalkranar (Rubber-Tyred Gantry crane, RTG), varav två vardera på respektive terminal, den befintliga och den nya som ska etableras.Chennai-terminalen ligger närmast hamnen och har hittills litat till Kalmars teleskopbomtruckar (även kallade sträckstaplare efter engelskans reachstackers). Till följd av kraftigt ökade containervolymer blir Chennai-terminalen först i Indien med att ta helelektriskt drivna RTG:éer i drift.Vid valet av Kalmar E-One2 RTG:éer har Allcargo Logistics valt en avancerad specifikation som inkluderar Variable Speed Generators för att minska drivmedelsförbrukningen. Kranarnas konstruktion tillåter längre intervaller mellan de planerade skadeförbyggande underhållstillfällena, vilket också bidrar till att hålla driftskostnaderna nere. Den valda RTG-modellens lyftkapacitet uppgår till 41 ton och staplingsförmågan en-över-fem-högt, medan portalen spänner över sju containerrader plus färdväg.– I våra strävanden att uppfylla Allcargo Logistics behov av mera uthålliga RTG:éer har vi också kunnat dra nytta av deras tidigare erfarenheter av vår containerhanteringsutrustning så som Kalmar (ContChamp) teleskopbomtruckar (reachstackers) och Kalmar ECH tomcontainertruckar, som de redan använder i sin containerterminal i Chennai, vitsordar Jonne Hankimaa, VD för Cargotec India Ltd. För Allcargo var det också viktigt att kunna få tillgång till vårt heltäckande lokala underhållsnätverk för att försäkra sig om optimal tillgänglighet på hanteringsutrustningen.För att klara den kraftigt expanderande containertrafiken i indiska hamnar, planerar Allcargo Logistics att utöka kapaciteten i ytterligare containerterminaler (Container Freight Stations, CFS), kompletterade med nya CFS i bl a Dadri och Hyderabad.Allcargo Logistics beställning på Kalmar RTG:éer är den andra i ordningen från en indisk containerterminaloperatör, tätt i hälarna på en tidigare order på sju sådana enheter från en annan kund. Även indiska hamnar hör till beställarna på Kalmar RTG:éer, däribland 40 stycken enheter till Gateway Terminals India (APMT Group) i Port of Jawaharlal Nehru i Mumbairegionen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125