23948sdkhjf

Tunga Kalmartruckar till Messina Line

Finländske leverantören av hanteringsutrustning, Cargotec Oyj, har fått en order på åtta tunga Kalmar DCF 420 gaffeltruckar från Genua-baserade rederiet Messina Line (Ignazio Messina & Co Spa). De kundspecifikt skräddarsydda truckarna ska användas såväl ombord på fyra nybeställda fartyg som i terminalhantering på landbacken.

– Beställarens exakta specifikation på en dubbelfunktionell, högpresterande motviktstruck styrde vårt nära samarbete med Messina Line för att försäkra oss om att deras hanteringsbehov kommer att uppfyllas, omtalar Thomas Malmborg, VD för affärsområde Forklift Trucks vid Cargotec Oyj. Resultatet har blivit en skräddarsydd truck som uppfyller rederiets behov av lasthantering såväl inne i godsterminalen som ombord på fartygen.Genom att utvärdera kundens specifika hanteringsbehov har Cargotecs konstruktörer kunnat utforma den dubbelarbetande tryckmodellen. Samarbetet med beställaren pågick under drygt ett års tid och leddes av Cargotecs italienska dotterbolag med Elio Crovetto i spetsen, försäljningschef för affärsområde Terminalhanteringsutrustning vid Cargotec Italia.Alldenstund truckarna ska användas även ombord i de nya ro/ro-fartygens lastutrymmen, fick lyftstativet inte vara högre än 5 350 mm, men ändå klara lyfta 33 ton. För att klara denna utmaning, utformades ett extra lågt trippelstativ med fullt frilyft, som förhindrar stativets vertikaler att skjuta i höjden när gaffeln med sin gaffelvagn höjs. Det kompakta byggsättet ledde till att lyftstativet faktiskt klarar 42 ton. Gaffelvagnen är utrustad med sidoförskjutning av gaffelarmarna, gaffelpositionerare, gaffelaxelsystem och 100 mm HRO-gaffel.För lasthantering i godsterminal på landbacken klarar trucktypen lyfta 35 ton och stapla containrar fyra högt, vilket trucken klarar med inverterad (omvänd) gaffel försedd med ett 30/40-fots topplyft-spridar-ok.Förarhytten av Kalmars egen beprövade, välkända konstruktion Spirit Delta ger föraren obehindrad 360° runtomsikt. Lyftstativet av frisiktstyp bidrar också till god framåtsikt över den last som ska hanteras respektive staplas i höjd. Föraren uppges få god överblick över containrarnas hörnlådor, containerknastren (twist-locks) och spridar-lyftoket. Med hjälp av elektronisk styrning av spridaroket klarar trucken greppa containrar även på ojämna underlag, samt landa det med precision för låsning av containerknastren i containernas hörnlådor.Messina Line grundades 1921 och har sedan dess vuxit till ett globalt företag med drygt 1 000 anställda och en årsomsättning av drygt 300 miljoner euro. Rederiet bedriver linjetrafik på Medelhavets viktigaste hamnar, runtom Afrikas kuster i samtliga väderstreck, i Mellanöstern och på den indiska subkontinenten. De fyra nybyggda fartygen ska komplettera en fartygsflotta bestående av 14 specialiserade ro/ro-containerfartyg. Samtliga fartyg kan lasta containrar, speciell utrustning, rullande laster av alla slag, bilar samt styckegods.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.157