23948sdkhjf

1 275 m fraktfiler i Viking Lines nya

I Viking Lines nya ropax-färjeprojekt NB 1376 som nu byggs på STX-varvet i Åbo, blir det 1 275 längdmeter fraktkapacitet för lastbilar, trailrar och andra nyttofordon, samt 500 längdmeter för bilar på ett separat bildäck.

Det flytande-naturgas-drivna fartyget NB 1376 (NB står för New Build eller NyBygge) kommer att segla på traden Åbo–Stockholm från och med 2013. Den ca 214 m långa och 31,8 m breda ropax-färjan kommer att betjänas av en besättning på 200 personer och rymma 2 800 resenärer. Passagerarhytterna är 880 till antalet. I tillägg till de ordinarie lastdäcken för kommersiell nyttotrafik och personbilar på däck 4 finns också möjlighet att lasta ytterligare personbilar på nedsänkbara bilhyllor på däck 5. NB 1376 är på ca 57 000 bruttoregisterton och isklassat i 1 A Super för att kunna ta sig fram i Bottenvikens och Östersjöns isiga vintervatten. Fartyget kommer förstås att segla under finländsk flagg, med en maxfart av 22 knop ( motsvarar ca 40,7 km/h).Fartygets samtliga 12 allmänna utrymmens inredning har formgivits av finländska arkitektbyrån dSign Vertti Kivi & Co. Nybyggnadsprojektet har föregåtts av flera års undersöknings- och planeringsarbeten.– Åbolinjen har historiskt spelat en viktig roll för vårt rederi och kommer även framgent att ha stor betydelse för vår frakt- och passagerartrafik, försäkrar Mikael Backman, VD för Viking Line ABp. Farleden Åbo–(Mariehamn/Långnäs)–Stockholm är en av Nordens viktigaste transportleder.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063