1. Mot bakgrund av att det i en rad EU-länder har införts olika regler som syftar till att skärpa efterlevnaden av gällande lagar och regler utreds vilka alternativ som i Sverige står till buds för att motverka den osunda konkurrensen.2. Att det i Sverige införs en klargörande reglering i den kommande lagstiftningen som åtgärdar så kallade falska egenföretagare i åkerinäringen, det vill säga egenföretagare som i själva verket är osjälvständiga i sin yrkesutövning.3. Sverige behöver skyndsamt öka kvalitén på tillsynen av efterlevnaden av kontrollerna och skärpa sanktionerna i samband med olaga inrikestrafik eftersom detta är ett ökande problem.Genom att agera gemensamt betonar organisationerna allvaret i situationen och skriver i sitt remissvar ”vi ser ytterst allvarligt på utvecklingen i åkeribranschen och vi är övertygade om att det krävs ett antal principiellt viktiga förändringar i yrkeslagstiftningen och närliggande regelverk”.
Gemensamt agerande för konkurrensneutral åkerinäring
Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Sveriges Åkeriföretag och Svenska Transportarbetareförbundet har lämnat in ett gemensamt remissvar angående en reformerad yrkestrafiklagstiftning. Organisationerna ställer sig bakom tre gemensamma ståndpunkter.