Toyotas smalgångare 30 procent mer produktiva
En helt nykonstruerad högplocktruck, BT Optio H-serie, en likaledes helt nykonstruerad smalgångstruck, BT Vector R-serie med fast förarhytt, samt en ny förarlyftande smalgångstruck, BT Vector C-serie, lanserade Toyota Material Handling Europe på Hannovermässans specialmässa för materialhantering, CeMAT (Centrum Materialfluß) under 2–6 maj i år. Vidare presenteras BT Radioshuttle, den radiostyrda och rälslöpande slavpallen för djuplagring av pallar i ställage (liknande EAB:s MaxiPacker) samt det från pilotanläggingen i Coop centrallager i Bro väkända förarlösa plocktrucksystemet för förarbefriad röststyrd orderplockning, utvecklat i samarbete med Kollmorgens Danaher Motion Särö AB (f d Netzler & Dahlgren Co AB, NDC). I Toyota-terminologi kallas systemet Automated Order Picking (AOP) och bygger på BT Autopilot-teknologi.Kapacitetsmässigt rör sig de nya truckarna inom intervallet 1–2 tons lyftkapacitet, med modeller stegade på olika nivåer inom detta intervall. Så t ex finns Optio H-serie i kapaciteterna 1,0 respektive 1,2 ton, och betecknas då OME100H respektive OME120HW, medan smalgångarna Vector R-serie och Vector C-serie också byggs med två alternativa lyftkapaciteter, men i fler varianter. Den icke-förarlyftande R-serien erbjuds med 1,25 respektive 1,5 tons lyftkapacitet och betecknas utrustad med roterbart vridgaffelaggregat (turret head) VRE125 respektive VRE150, medan en version med sidotraverserande skyttelgaffel betecknas VRE125SF (står för Shuttle Fork). Den förarlyftande C-serien erbjuds med 1, 1,2 och 1,35 tons kapacitet, och betecknas VCE100, VCE120 respektive VCE135.Med drygt 12 meters räckvidd (10,5 m max förarplattformshöjd + 1,6 m orderplockarens max nåhöjd = 12,1 m räckvidd) uppges förarlyftande högplocktrucken BT Optio H-serie erbjuda för sin klass marknadens högsta manuella plockhöjd uppe i pallställagen. Två alternativa chassiebredder finns att välja på, 1 050 alternativt 1 250 mm. Och för 1-tons-modellen OME100H finns dessutom valmöjligheten att välja mellan nio olika förarplattformsbredder, från 1–1,8 m. Till det kommer ett initiallyft om 800 mm hos plocka-varor-till-pallgaffeln, för att anpassa pallhöjden till ergonomiskt lämplig nivå, i takt med att varuhögen växer sig allt högre på plocka-till-pallen.Åkhastigheten vid längre förflyttning är hela 12 km/h, med snabb acceleration och likaledes snabba lyft-/sänkrörelser för förarplattformen + gaffeln. 0,75 m/s sänkhastighet är en kraftig förbättring jämfört med tidigare. För att vinna tid kan trucken också diagonalköras, varmed avses samtidig lyftrörelse för förarplattformen med åkrörelse framåt i hög hastighet inne i ställagegången. En förprogrammering av önskade plattformslyft till förvalda plocknivåer finns som tilllval och spar förstås ytterligare tid i plockarbetet.– Medan vi i Skandinavien och stora delar av Europa föredrar att köra sådana här plocktruckar i gaffelriktningen, vilket styr manöverreglagens placering, finns dock även möjligheten att framföra trucken i motsatt åkriktning, förklarar Magnus Lindsten, Toyota Material Handling Europe. Man kan alltså få dubbelreglage både framtill och baktill på förarplatsen och aktiverar uppsättingen i den önskade åkriktningen med ett par flärpar.Med BT Optipace-systemet övervakas såväl lastvikten på truckgaffeln som lyfthöjden för automatisk anpassning av åkhastigheten till en säker nivå för att skydda ekipaget mot vältning. Ute på lagergolvet styrs trucken fritt av föraren, medan den inne i pallställagegångarna kan tvångsstyras mot en räls eller med hjälp av induktiv styrslinga nedfräst i betonggolvet, vilket spar tid och låter föraren koncentrera sig på plockarbetet. Vid såväl åkmotorbromsning av åkrörelsen som vid sänkning av förarplattformen återmatas energi till truckens traktionsbatteri, som f ö är dimensionerat att räcka till två intensiva skift mellan laddningstillfällena. Inbyggd rullbanebädd i batteritråget underlättar sidledes batteriskifte. Magnus Lindsten:– Eftersom upp till tre olika förare kan dela på en plocktruck under dagens lopp, knyckte vi en idé från SJ om hur man enkelt håller förarplatsen ren till nästa förares arbetspass – med en hållare för en bunt plastpåsar att lägga skräpet i. När en påse är full, river man loss den, så kommer nästa påse fram, osv.För säkerheten sörjer dels ett behörighetssystem med personlig PIN-kod, alternativt ID-nyckel, för att starta trucken, dels ett Multi-Närvaro-system som kräver att förarens båda händer greppar åkreglagen plus stå med båda fötterna på plattformsdurken innanför förarkorgen för att förmå trucken att röra sig. Skyddstak med solfjäderformat progressivt vinklade stålprofiler erbjuder god sikt uppåt och lyftstativ av frisiktstyp för sikten framåt. Magnus Lindsten:– Med död-mans-grepp över HELA golvytan slipper nu föraren stå låst med ena foten på en död-mans-pedal och riskera drabbas av muskelspänningar. Vi ville också bli av med föremål (pedalen) som sticker upp över golvytan.Skulle föraren till äventyrs ha kört för långt på en batteriladdning och fastna i övre läge, finns en nödkörningsfunktion med nödsänkningsventil, lätt åtkomlig under en servicelucka uppe på chassiehuven. Här finns också en säkringsbox med alla säkringar samlade. Dock måste någon på golvnivå tillkallas för att aktivera funktionen utifrån. – Med alla förbättringar sammantagna, uppvisar nya BT Optio 30 procent högre produktivitet jämfört med föregående generation högplocktruckar, försäkrar Jonas Tornerefelt, ansvarig för Affärs- och Produktplanering vid Toyota Material Handling Europe.Förarhytten (för sidsittande förare) till den helt nya smalgångstrucken Vector R-serie kommer från skjutstativtrucken BT Reflex, men där stannar också alla övriga likheter, ty till skillnad från Reflex är Vectors lyftstativ icke utskjutbart, utan fast monterat. För hantering av hela pallaster i smala ställagegångar kan Vector R-serie utrustas med antingen 180°-svängande vridgaffelaggregat (turret-head) och betecknas då VRE125 respektive VRE150, eller med sidotraverserande skyttelgaffel och betecknas då VRE125SF.– Det ställs höga krav på stabilitet och vridstyvhet hos stativet när vi tar ut lasten 1,5 m utanför trucken, och därför har det kraftiga lyftstativet försetts med extra sidostag och tre tvärstag, inklusive ett kraftigt övre omtag, påpekar Mats Wingmo, produktchef vid Toyota Material Handling Europe, med ansvar för Products & Applications, Product Planning & Support.Visserligen ger stativet ett massivt intryck, men vi har ändå lyckats öppna för god sikt genom vertikalprofilerna. Föraren kan se framåt-nedåt för att hitta spåret till styrslingen vid infart i de smala ställagegångarna. Vi har även sänkt stativinfästningen för att föraren ska kunna se gaffelspetsarna vid golvnivå.Åkhastigheten är nu vässad till 14 km/h, medan lyfthastigheten är runt 35 procent högre jämfört med föregående kombitruck-generation. Max lyfthöjd är 11 m. Men det mest imponerande hos Vector R-serie är ändå de oerhört mjuka, i praktiken helt omärkliga övergångarna mellan lyftstativets profilsektioner. Inga mer kraftiga ryck och ljudliga ”klonk!” när nästa profilsektion skjuter i höjden, något som är så karaktäristiskt hos konventionella lyftstativ. De mjuka övergångsrörelserna åstadkoms med vad Toyota kallar Transitional Lift Control (TLC).För att åskådliggöra de mjuka övergångarna och stabiliteten i lyftrörelsen vid press-presentationen av Vector R-serie skruvar Jonas Tornerefelt av flasklocken på ett par 1-liters-PET-flaskor och ställer dem sedan upp-och-nedvända på vardera gaffelarmen. Varpå demo-föraren aktiverar lyftrörelsen hela vägen upp och ned – utan att någon flaska välter och trillar av gaffeln.– När vi demonstrerade detta för våra anställda här i Mjölby, följdes det bara av tystnad, för de tog det för givet, minns Magnus Lindström. Men första gången vi demade detta för en grupp professionella truckförare, började de applådera spontant redan under lyftrörelserna, för de insåg vad vi hade lyckats att åstadkomma, jämfört med konventionella lyftstativs välbekanta, kraftiga ryck vid varje stativdelsövergång. De hade aldrig sett något sådant tidigare.Värdet av TLC i det dagliga hanteringsarbetet manifesterar sig i bättre godsskydd när känsligt gods inte utsätts för kraftiga ryck och stötar eller rentav studsar av från gaffeln. Med TLC följer också samtidig gaffelrotation och traversering av aggregatet på kuggstångsgaffelvagnen från ena till motsatta sidan av ställagegången. Med autorotation kan föraren reglera denna rörelsekombination i ett enda manöverreglage.Med individuell pinkod ställs truckens prestanda och körkaraktäristik automatiskt in på den aktuelle förarens körprofil. Kolborstfria växelströmsmotorer (AC) drar ett minimum av underhåll och växellådsoljan behöver aldrig bytas, påpekar Toyota MHE. Bytesintervallen för byta av oljefiltret har utsträckts till 3 000 driftstimmar. För mindre slitage, bättre grepp om körunderlaget och bättre åkkomfort har Vector R-series drivhjul uppdimensionerats avsevärt.Åkhastigheten hos den förarlyftande kombitrucken Vector C-serie är 12 km/h, vilket gör att den lär utklassa jämförbara trehjuliga kombitruckar. Vad som skiljer Vector C-serie från Vector A-serie är ett fast, odelat chassie (till skillnad från A-seriens tvådelade, midjestyrda chassie). Och till skillnad från tidigare generation kombitruckar har man nu valt en enhetlig drivspänning, 80 volt, även för den mindre modellen, 1,2 tons-maskinen, i stället för att ha 48 volt för den mindre och 80 volt för den större. – Därmed kan vi nyttja samma komponenter och delar för båda modellerna, förklarar Craig Walby, ansvarig för Product Planning & Support vid Toyota Material Handling Europe. Visserligen kanske man kan kalla det för överkurs, men att använda samma motorstyrka, 25 kW, även för 1-tonsmodellen förenklar produktionen. Vi har nu också separerat lyftsystemen med separat 3,5 kW motor för initiallyftets små rörelsebehov, och 25 kW motor för huvudlyftets höga lyft ända upp till 13 m. För så höga lyft behövs en 25 kW motor! Dessutom minskar risken för överhettning med starkare motorer.Dubbla manöverpaneler på olika nivåer främjar snabbt skifte från pallhantering till orderplockning. Samma säkerhetsutrustning som hos Vector R-serie, samma BT Totalview och BT Optipace system för säker åkhastighetsreglering i förhållande till aktuell lastvikt. Samtidig lyftrörelse av förarhytt och gaffel reducerar tiden mellan plockplatserna till gagn för högre produktivitet.En originell konstruktionslösning är lyftstativets infästning i chassiet som flyttats upp från den tidigare låga till en punkt strax ovan chassiet. Craig Walby:– Därmed får vi en punkt runt vilken lyftstativet kan rotera, ungefär som en vindbrygga, från vertikalläge till horisontalläge. Det innebär att trucken kan levereras komplett med stativet redan monterat på fabrik, och våra kunder behöver inte längre hyra in en mobilkran för kanske 30 000 kr i maskinhyra för en dags arbete att hänga in det separata lyftstativet på plats i trucken. Nu kan vi leverera allt komplett lastat på ett fjärrekipage och bara tilta upp lyftstativet till vertikalläge och skruva fast stödstagen. Inom 6 timmar har vår kund en körklar kombitruck och sparar dessutom 30 000 kr i utebliven mobilkranhyra.Vector C-serie byggs nu med ett standardchassie för alla versioner. I stället bultas olika stödben på för ökad stabilitet vid högre kapaciteter och lyfthöjder. VCE100/VCE120 lyfter 1 ton/1,2 ton till 6,5 m höjd, eller 600/500 kg till 9,5 m höjd. VCE135 med trippelstativ lyfter 1,35 ton till 11,35 m höjd, eller 1 ton till 13,6 m höjd. VCE 135 med duplexstativ lyfter 1,35 ton till 8,6 m höjd, eller 800 kg till 12,6 m höjd.