23948sdkhjf

Centeruppställning i Storuman

Två av Centerpartiets riksdagsmän och kommunalrådet i Åre, Eva Hellstrand, åkte Inlandsbanan från Östersund under torsdagen och avslutade tågresan med ett besök i Storuman. Totalt vill Centerpartiet satsa en halv miljard på Inlandsbanan under de närmaste åren.

I samband med tågresan och besöket i Storuman, bland annat för att titta på Storumanterminalen som håller på att färdigställas, berättade politikerna om hur och varför Centerpartiet vill satsa på Inlandsbanan. På bilden ovan syns fr v Bengt-Håkan Viklund, byggledare på Storumanterminalen,Per Åsling, Anders Åkesson, Eva Hellstrand, Tomas Mörtsell och RolandGustafsson.– En trevlig resa ur turistiskt perspektiv. Men det är inte ur den synvinkeln som vi förordar en extra satsning på en halv miljard till inlandsbanan. Vi ser Inlandsbanan som strategiskt viktig för industrin hela Sverige. Inte minst på grund av att 25 procent av skogstillväxten i Sverige ligger utmed banan. Till detta kommer de mineralbrytningar som är på gång. Därför vill vi modernisera signalsystemen, öka bärigheten och byta slipers för att öka kapaciteten på banan, säger Per Åsling (C), som sitter i riksdagens finansutskott.– Vi måste ha fungerande transportkorridorer i hela landet. Vikten av detta fick vi se förra vintern när i princip hela stålindustrin stod stilla i flera dagar på grund av en tågurspårning vid Bräcke. Hade inte Inlandsbanan funnits som alternativ så hade produktionsstoppet varat betydligt längre, säger Anders Åkesson (C), ledamot i Trafikutskottet.– Dessutom måste vi ha en utbyggd infrastruktur i både nord/sydlig och öst/västlig riktning. Betydelsen för turismen ska inte underskattas, det är trots allt en näring som växer hela tiden. Eftersom jag bor i Åre så vet jag hur mycket järnvägen betyder, säger Eva Hellstrand (C).Kommunalrådet i Storuman, Tomas Mörtsell (C), tycker att detta kommer i helt rätt tid:– Inlandet har nu möjligheten att vända trenden med avveckling och avfolkning. Innan 2020 planeras investeringar på 22 miljarder bara i Storumans kommun. Så en satsning på Inlandsbanan ligger helt i tiden. Vi får dessutom hoppas att det Norska intresset för ett spår över fjället till Helgeland får gehör i Sverige. Min tro är att vi kommer att styra över mycket transporter från väg till tåg i framtiden, säger Tomas Mörtsell.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062