23948sdkhjf

Green Cargo fraktar Dannemora-malmen

Efter 20 års tystnad börjar snart järnmalmsbrytningen i Dannemora-gruvan igen. Green Cargo har fått uppdraget att köra tre fullastade tåg med malm varje dygn till hamnen i Hargshamn, för vidare transport med båt ut på världsmarknaden. 

Avtalet mellan Green Cargo och Dannemora Mineral är 7-årigt med en option på ytterligare 5 år. Malmtågen mellan Dannemora och Hargshamn kommer att rulla tre gånger per dygn, sju dagar i veckan under 50 veckor årligen. Med start 2012 kommer malmtransporterna att öka tills de når full volym med 1,5 miljoner ton årligen.– Vi har tecknat avtal med Green Cargo om malmtågstrafiken för att de erbjöd en gedigen produktionslösning. Trygga transporter är livsviktiga för vår verksamhet och förtroendet på marknaden för oss som pålitlig leverantör av järnmalm, säger Staffan Bennerdt, vd för Dannemora Mineral AB.Varje malmtåg kommer att bestå av 22 stycken 4-axliga malmvagnar som var och en fraktar 69 ton malm. Två lok kommer att användas för att dra varje tåg som får en bruttovikt på nästan 2 000 ton.– Vi är stolta över detta nya avtal. Det är kombinationen kvalitet och resurser och som avgör många företags val av transportör. Därför lägger vi över 1,5 miljarder på inköp och modernisering av vår lokpark, för driftsäkerheten och miljöns skull. Det är dessa moderna lok som kommer att användas i malmtågen, säger Green Cargos vd Mikael Stöhr.Inför trafikstarten har Trafikverket förstärkt banans bärighet, så att den klarar malmvagnarnas axeltryck.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062