23948sdkhjf

Dubbdäcksförbud sänker säkerhet

Riksdagens Utredningstjänst (RUT) har på uppdrag av riksdagsmännen Lars Beckman (m) och Ulf Berg (m) tagit fram en rapport, som visar att dubbfria vinterdäck, även kallade friktionsdäck, är farliga att köra med på sommarvägar.

Jämfört med riktiga sommardäck förlängs bromssträckan med friktionsdäck på sommarvägar med upp till 50 procent. Vid de tester, som genomfördes, höll friktionsdäcket alltfort en hastighet av 50 km/h när det bästa sommardäcket redan hade stannat.Pga dubbdäckförbudet i vissa städer, har fler bilister bytt till s k friktionsdäck i tron att de är lika bra som dubbdäck. Tyvärr använder fler och fler bilister friktionsdäck året runt. En undersökning från Trafikverket visar också att det är över 40 procent större risk att förolyckas i en trafikolycka körandes på friktionsdäck jämfört med dubbdäck.Två typer av friktionsdäck förekommer, dels de som anpassats för nordiskt bruk, dels de som anpassats för mellaneuropeiska körförhållanden. Friktionsdäcken för nordiska förhållnanden ger sämst grepp på sommarvägar. Tester har visat att det är lika farligt att köra med friktionsdäck sommartid, som det är att köra med sommardäck vintertid. Gummit i friktionsdäcken är för mjukt för sommarvägen och viker sig mot körunderlaget.På sommaren ger friktionsdäcken sämre väggrepp, längre bromssträcka och försämrad stabilitet vid undanmanövrer än vad sommardäck gör. Bruket av friktionsdäck breder ut sig, trots att deras gummiblandning inte alls är anpassad för sommarbruk.– Dubbdäcksförbudet i vissa städer kan allvarligt ha försämrat trafiksäkerheten inom hela riket, säger Lars Beckman i en kommentar till RUT-undersökningen. Dels genom att bilister byter till friktionsdäck i tron att de är lika trafiksäkra på vintern som dubbdäck, men även nu på sommaren, enär bromssträckan blir väsentligt längre med friktionsdäck än med sommardäck.– Jag tycker vi politiker, som beslutat om möjligheten till att införa dubbdäcksförbud, borde överväga om det är så klokt från trafiksäkerhetssynpunkt, säger Ulf Berg i en kommentar. Det är inte rimligt att Sverige, som ligger så långt framme på trafiksäkerhetsområdet, genom aktiva beslut försämrar densamma.– Att antalet omkomna i trafiken ökat kraftigt under vintern kan inte uteslutas ha ett samband med dubbdäcksförbuden, enas Lars Beckman och Ulf Berg om i en avslutande kommentar.Lars Beckman (m) är riksdagsledamot för Gävleborgs län och Ulf Berg (m) för Dalarnas län.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063