23948sdkhjf

Samskip expanderar i Duisburg

Samskip Multimodal Container Logistics och dotterbolaget Van Dieren har tecknat långtidsavtal med Duisport för att skapa en ny bas i den nya kombiterminalen KV-Terminal Hohenbudberg vid Port of Duisburgs hamn.

– Det bereder oss en stor tillfredsställelse att Samskips dotterbolag Van Dieren nu kommer att bedriva sina rälsbaserade tjänster via Duisports intermodala nav, deklarerar Erich Staake, VD för Port of Duisburg AG. Samskip har länge varit en av vår hamns viktiga kunder och hanterar sin sjöburna trafik via DeCeTe-terminalen.Till en investeringskostnad av drygt 20 miljoner euro, motsvarande ca 190 miljoner kronor enligt nuvarande växlingskurs, får den nya, 120 000 m2 stora terminalen sju järnvägsspår och två portalkranar, vilket gör Hohenbudberg i stånd att hantera upp till 250 000 TEU per år. Den nya terminalen förväntas driftsättas under andra kvartalet 2012.– Samskip har beslutat att investera och konsolidera i Duisburg som en integrerad del av vårt paneuropeiska multimodala trafiknät via sjö, räls, väg och inlands-vattenvägar i form av floder och kanaler, redovisar Jens Holger Nielsen, VD för Samskip. Vårt åtagande gentemot Hohenbudberg-terminalen ingår som en del av denna strategi och tillförsäkrar oss driftsmässig kontroll och flexibilitet inom detta område, på det att vi må kunna fortsätta bygga ut vårt paneuropeiska trafiknät.En ny vägbro mellan industriområdet i Hohenbudberg och den planerade KV-terminalen ska byggas som ersättning till den nuvarande bron. Den nya bron kommer att ansluta direkt till väg L 473N. Därutöver har Currenta, som driver verksamheten vid Chempark, gått med på att ansluta denna väg direkt till en ny, privat väg raka spåret till KV-terminalen.Port of Duisburg ägs och drivs av Duisburger Hafen AG. Samskip Multimodal Container Logistics med dotterbolaget Van Dieren bedriver ett av Europas största närsjöfarts- och multimodala containerlogistiksystem i dörr/dörr-trafik mellan drygt 30 länder från Ryssland, Skandinavien och Island i norr till Spanien, Portugal, Italien, Österrike, Grekland, Ungern, Tjeckien och Slovakien i mellersta och södra Europa. I enhetslastparken ingår multimodala 13,6-meters-trailrar (påhängsvagnar) och drygt 13 000 containrar av olika längder, inbegripet 45-fots-pallbreda volymcontainrar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078