23948sdkhjf

Hemmamarknaden viktig för nordiska företag

PostNords rapport Nordisk Logistikbarometer 2010-2011 visar att expansionstakten bland nordiska företag har minskat under finanskrisen och att de nysatsningar som trots allt görs, fokuserar på den egna hemmamarknaden och Norden.

Nordisk Logistikbarometer bygger på intervjuer med över 1 800 nordiska företag och har för andra gången genomförts av PostNord. I rapporten presenteras trender och nyckeltal om den nordiska logistikmarknaden i syfte att öka kunskapen om den utveckling och de utmaningar som präglar den nordiska logistikmarknaden. Rapporten visar att endast en av fyra logistikköpare planerar att genomföra nyetableringar under de närmaste fem åren, en minskning med elva procentenheter jämfört med 2008 års mätning. Men de nyetableringar som trots allt planeras koncentreras i högre utsträckning till Norden.– Många logistikköpare ser Norden som en och samma marknad, säger Anders Holm, chef Posten Logistik Sverige. Rapporten pekar på att såväl inhemska såväl som gränsöverskridande logistiklösningar inom Norden fortsätter att växa.Bryter man ned resultaten i Nordisk Logistikbarometer på nationell nivå, framstår Finland som det land där man i minst utsträckning planerar nyetableringar. Där har andelen minskat från 53 procent 2008 till 23 procent 2010. I Norge är däremot planerna oförändrade. Störst expansionsplaner återfinns inom detaljhandeln där en av tre planerar att genomföra nyetableringar under de närmaste fem åren. Detta är en siffra som kan sättas i relation till industrin där endast en av fem planerar nyetableringar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062