23948sdkhjf

Sverige får intermodala terminalbestämmelser

Transportindustriförbundet har nu arbetat fram nya branschgemensamma intermodala terminalbestämmelser.

Under de senaste åren har terminalverksamheter i svenska hamnar och olika typer av intermodala terminaler i landet omvandlats och nya aktörer har tillkommit utöver de traditionella. Transportindustriförbundet, som länge arbetat för ökade intermodala transporter, har därför identifierat ett behov av nya branschgemensamma bestämmelser inom området.- Bestämmelserna är främst avsedda att användas vid hantering och lagring av lösa lastbärare, det vill säga semitrailer, sjöcontainer och växelflak, säger Stefan Back på Transportindustriförbundet som tillsammans med förbundets jurist Tommy Pilarp har arbetat fram de nya bestämmelserna. De nya bestämmelserna omfattar även styckegodsbaserad terminalverksamhet.Bestämmelserna är trafikslagsneutrala, det vill säga de ska kunna användas i terminaler oavsett med vilket trafikslag som lastbäraren eller godset ankommer eller avgår med. De nya bestämmelserna, som nu har börjat gälla, är antagna av Transportindustriförbundets styrelse.- I slutet av 2009 inledde vi arbetet med att ta fram terminalbestämmelserna, säger Tommy Pilarp. Detta eftersom vi kunde konstatera att det fanns ett behov av sådana bestämmelser. Vi slutförde arbetet under våren 2011.Behovet har uppkommit successivt sedan järnvägsmarknaden för godstransporter avreglerades för ett antal år sedan. Under senare år har denna utveckling även kommit att omfatta terminalverksamheten runt om i landet, vilket har medfört att det nu finns ett flertal nya aktörer som är verksamma med intermodala transporter i Sverige. Tommy Pilarp och Stefan Back har som rådgivande organ haft Transportindustriförbundets intermodala arbetsgrupp där representanter från bland andra Jernhusen, CargoNet, Green Cargo och Göteborgs Hamn ingår.- Det har varit mycket värdefullt att få in underlag från representanter i den intermodala arbetsgruppen och diskussionerna har varit konstruktiva, säger Stefan Back.De större medlemsföretagen i Transportindustriförbundet har även låtit bolagsjurister gå igenom bestämmelserna och även hämtat in fakta och underlag från dem. - Eftersom det finns medlemsföretag med både svenska och utländska ägare och eftersom ett flertal medlemsföretag bedriver internationella transporter så har vi även fått ett internationellt perspektiv på de nya bestämmelserna, säger Tommy Pilarp.Både Stefan Back och Tommy Pilarp konstaterar att de nya gemensamma bestämmelserna vid terminalhantering och lagring är de första av sitt slag i Europa och kanske även i hela världen.- Det beror på flera skäl, säger Stefan Back. Sverige är ett av de länder i Europa som har kommit längst när det gäller avreglering av godstågtransporter vilket även berör den intermodala trafiken. Efterhand som fler länder avreglerar sina godstågtransporter så kommer behovet av gemensamma bestämmelser vid terminalhantering och lagring att finnas även i andra länder.Tommy Pilarp förklarar att ett antal länder och aktörer i andra länder har visat intresse för de nya svenska gemensamma bestämmelserna för terminalhantering och lagring.- Vi har även tagit fram en engelskspråkig version av de nya bestämmelserna och de finns tillgängliga för aktörer i såväl Sverige som i andra länder. Det finns möjlighet att göra justeringar i terminalbestämmelser om vi får in kommentarer och förslag som vi bedömer kan vara värdefulla att ta med.Terminalbestämmelserna är nu publicerade och är kostnadsfria för såväl medlemmar i Transportindustriförbundet som för andra aktörer och intressenter.- Vi uppmanar alla medlemsföretag med verksamhet som regleras i terminalbestämmelserna att tillämpa och hänvisa till dem fortsättningsvis, säger Stefan Back. Vi hoppas att även andra terminaloperatörer kommer att tillämpa de nya bestämmelserna i sin verksamhet.De nya gemensamma bestämmelserna vid terminalhantering och lagring går att beställa kostnadsfritt via Transportindustriförbundets hemsida www.swedfreight.seFaktaDe gemensamma bestämmelserna är tillämpliga när det gäller uppdrag för terminalhantering av intermodala lastbärare, för lagring av lastbärare, samt för terminalhantering och lagring av styckegods som utförs av terminaloperatör för uppdragsgivarens räkning.- Dessa gemensamma bestämmelser ska vara tillämpliga om det inte finns tvingande nationell lagstiftning, internationella konventioner eller regleringar som i stället ska ges företräde. Parterna kan fritt avtala om andra villkor vilka helt eller delvis kan komplettera dessa gemensamma bestämmelser.När det gäller ansvaret så ansvarar operatören enligt dessa gemensamma bestämmelser när denne i eget namn offererat eller avtalat om terminalhantering eller lagring av lastbärare, enhet eller gods oberoende av om sedan annan operatör utför och tar hand om själva terminalhanteringen eller lagringen av lastbäraren, enheten eller godset.Operatören ansvarar ej för skador, förlust eller förminskning som åsamkas gods oavsett hur denna skada, förlust eller förminskning skett när gods befinner sig inne i en lastbärare eller enhet och uppdraget endast avser hantering eller lagring av hel lastbärare.Operatören ansvarar ej heller för försening av godsets utlämnande antingen vid terminalhantering eller vid temporär lagring, med vissa undantag som finns med i bestämmelserna.Kund ansvarar för att lastbärare, enhet eller gods är korrekt emballerad och uppmärkt men operatören äger rätten och förbehåller sig möjligheten att kontrollera detta innan lastbärare, enhet eller gods avhämtas eller mottages.Kund ansvarar för skador som uppstår på tredje mans gods, lastbärare eller kunds egendom eller personal och ska hålla operatören skadelös för alla krav från tredje man om dessa skador uppstår som en följd av felaktig emballering eller uppmärkning alternativt uppkommer som en följd av lastbärares, enhets eller godsets naturliga beskaffenhet.För de fall terminalhantering eller lagring utförs av operatören kostnadsfritt och utan ersättning står kund uteslutande och utan begränsning själv för risken och faran för lastbärare eller enhet, samt eventuella skador på gods inuti eller utanför lastbärare eller enhet.Till de gemensamma bestämmelserna vid terminalhantering och lagring hör även tre tilläggsbestämmelser, Annex A, B och C avseende specifika villkor vid hantering av lastbärare, lagring av lastbärare samt hantering och lagring av styckegods. De gemensamma bestämmelserna trädde i kraft 1 april i år.De allmänna bestämmelserna omfattar följande 10 punkter: Tillämplighet, Definitioner, Ansvaret, Ansvarsperioden, Generell Ansvarsbegränsning, Pris, Betalningsvillkor, Panträtt, Försäkring, och Överlåtelse.De så kallade speciella bestämmelserna omfattar punkterna Förpacking/Emballering/Uppmärkning av gods, Farligt Gods och Speciellt GodsDe så kallade Slutbestämmelserna omfattar Force Majeure, Reklamation och preskription av talan, Tvistelösning och jurisdiktion och Övrigt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063