23948sdkhjf

Cargotecs Port 2060 visar framtiden

För att spåna om hur hanteringen i framtidens  containerterminaler kan tänkas vara utformad, har Cargotec engagerat sina medarbetare till fritt idé– och tankeutbyte i ett projekt kallat Port 2060.

Runt år 2060 kommer världen att fira 100-årsjubiléet av containeriseringserans början, en epok som inledde den globala handelns effektivisering till vad den är idag. Även 2060 kommer världens varuflöden att förflyttas enhetslastade i standardiserade lastbärare, är finländske MH-tillverkaren Cargotecs övertygelse. Frågan är bara hur hanteringen av de globalt ISO-standardiserade lastenheterna kommer att te sig då.För att försöka bereda sig på vilka utmaningar som kommer att mötas av vilka lösningar runt 50 år framåt i tiden, har Cargotec inviterat sina anställda till debatt och diskussioner i ämnet i ett projekt kallat Port 2060. Uppmanade att tänka till helt utanför ramarna (”out-of-the-box”), har medarbetarnas tankar och idéer samlats till en vision som Cargotec avser presentera på den årligen återkommande TOC Europe-kongress (Terminal Operator Conference) i belgiska hamnstaden Antwerpen, i akt och mening för att kunna lansera en möjlig framtidsvision. Port 2060 avser att utveckla denna process till stöd för containerutvecklingen 50 år framåt i tiden.Cargotecs Port 2060-vision föreslår att containerhanteringstekniken kommer att fortsätta utvecklas men också att den kommer att ta andra skepnader. Till 2060 kommer gigantiska megahamnar att vara lokaliserade utanför kustlinjerna på konstgjort skapade öar, där terminallaoyoterna kan optimeras. Dessa containerhamnar kommer att stödjas av flytande matar–/flodterminaler som flyttas omkring i takt med förändrade behov/efterfrågan.Själva ISO-containern kommer att fortsatt utgöra basen för hanteringen, grundad på samma ISO-koncept och standardiserad till samma kompakta ytterdimensioner. Men andra material kommer att användas för att tillverka containrar, som kommer att kunna vara ihopfällbara (i tomt skick för att minimera tomhanteringsvolymen), samt innehålla inbyggd ”intelligens” för att kunna kommunicera med omvärlden om sina dataparametrar, så som innehåll, färdväg/resrutt och destination.Ett av de mest intressanta uppslagen handlar om att de helt automatiska lastsäkrings– och surrningssystemen skulle kunna utnyttjas för att skapa olika stora containerpaket, om upp till 64 enheter i en enda jättestor hanterbar enhet, förflyttningsbar i en enda rörelse. Containerkranars lyftkapaciteter förväntas kunna öka från runt 40–100 ton idag, till 1 000–2 000 ton för att kunna hantera sådana jättepaket av sammanbundna containrar som en enda enhet (in a single lift).Alldenstund markpriserna kommer att stigit till astronomiska nivåer vid 2060-talet, kommer lagring/stapling av containrar att kunna ske i terminaler lokaliserade i underjordiska containersilor. Automatiska spårningssystem kommer att spåra och lagra containrar i de erforderliga sekvenserna i dessa containerterminaler, som kommer att energiförsörjas med solkraftpaneler ovan containersilorna.Framtidens containerfartyg kommer att vara helautomatiserade, med endast en ytterst begränsad (fåtalig) besättningsstyrka (för övervakning), samt innehålla måna olika energisnåla funktioner, inbegripet solkrafteknologi. Containrar kommer att kunna lastas/lossas samlat blockvis för att reducera hamnliggetider.För containerlyften kommer s k flygande spridarok, baserade på nano-fiber-teknologi att ersätta stålvajrar, en teknik som kommer att underlätta sista-minuten-lastning av sent anlända containereheter till matarfartyg, samt för att underlätta sista-minuten-ändringar av lastsammansättningen.Inom Port 2060-miljön kommer automatiken att praktiskt taget vara enda sättet för allt hanteringsarbete, med artificiella intelligens (AI) brett utnyttjad i det dagliga arbetet, för att övervaka alla hamnprocesser och på så sätt optimera produktiviteten.Enhetslasthanteringssystem kommer att utnyttja alternativa energikällor eller eldrift, och hjul kommer att vara ersatta av luftkuddar eller magnetisk svävarteknik (maglev, dvs magnetic levitation). Hanteringsutrustning kommer att ha sitt eget ”medvetande” för att registrera och övervaka förslitning, varför utrustningen kommer att själv kunna planera och beställa undershållsservice och reparationer på distans. Hanteringsutrustning på landsidan kommer att utgöras av universalmoduler, sins emellan fullt utbytbara mellan olika typer av utrustning, och kommer att med hjälp av speciella mjukvarulösningar kunna skräddarsys.– Port 2060 har frigjort vår samlade kreativitet, omvittnar Ismo Matinlauri, ansvarig för Division Port Cranes vid Cargotec Oyj i Finland. Samtidigt inviterar han intresserade att delta i diskussionerna och idéutbytet om framtidens containerhamnar och besöka den speciellt upprättade hemsidan www.cargotec.com/port2060, där en (animerad) film informerar mer om projekt Port 2060.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078