23948sdkhjf

Transportrådet om nya svavelregler

En mer transparent beslutsprocess erfordras vid införande av nya miljökrav är Näringslivets Transportråds kommentar till Konstitutionsutskottets granskning av tillkomsten av de nya svavelreglerna inom Östersjön/Nordsjön/Engelska kanalen.

Riksdagens Konstitutionsutskotts granskning a regeringens agerande vid tillkomsten av de nya svavelreglerna för maritima drivmedel i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen visar att kritiken från stora delar av det svenska näringslivet var befogad, uppger Näringslivets Transportråd i en pressinformation. Beslutet innebär kraftigt skärpta krav och ökade kostnader för sjötransporter och strider dessutom mot principen om konkurrensneutrala regler för näringslivet inom hela EU i linje med den inre marknaden.Näringslivets Transportråd konstaterar att Konstitutionsutskottet framfört kritiska synpunkter på hur ärendet har hanterats. De nya kraven godkändes av Sverige utan beslut från regeringen och utan att effekterna av kraven hade analyserats. En konsekvensanalys av svavelreglerna genomfördes först sedan beslutet hade tagits inom IMO (FN-organet International Maritime Organisation) och efter att näringslivet krävt en sådan.En nyckelmening i Konstitutionsutskottets ställningstagande är att ”Sammantaget finner utskottet att en ordning, som innebär att Sverige, med regeringen som part, kna ingå och bli folkrättsligt bundet av en internationell överenskommelse utan att regeringen tar ställning till avtalets innehåll och frågan om den svenska bundenheten, är otillfredsställande.”. Konstitutionsutskottet bedömer även att ”diarieföringen och dokumentationen i Regeringskansliet varit bristfällig.”.Konstitutionsutskottet konstaterar således att regeringen aldrig fattat något beslut vad gäller svavelregler för sjöfarten. Näringslivets Transportråd anser att det är dags att regeringen nu fattar ett beslut i frågan utifrån vikten av att tillskapa konkurrensneutrala regler för näringslivet inom hela EU i linje med den inre marknaden.Näringslivets Transportråd förutsätter att berörda departement och myndigheter, enkannerligen Näringsdepartementet, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen, tar till sig det förslag om en översyn av riktlinjerna för ingående av internationella överenskommelser på sjöfartsområdet som Konstitutionsutskottet förespråkar. Erfarenheter och lärdomar måste nu dras för en mer transparent beslutsprocess vid införande av nya miljökrav, samtidigt som Sverige tillsammans med andra länder inom EU arbetar för en förändring av IMO-beslutet, som innebär lika vilkor för sjöfarten inom olika delar av EU-området.Fotnot I: IMO:s beslut går ut på att svavelhalten i fartygens bunkeroljor sänks från 0,5 procent till 0,1 procent redan till 2015 för fartyg som seglar i Östersjön, delar av Nordsjön och Engelska kanalen, sammantaget kallat SECA-området, en akronym för Sulphur Emission Control Area. EU-länder med sjöfart inom detta område är förutom Sverige, även Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Tyskland, Danmark, Nederländerna, Belgien och Storbritannien. I områden utanför SECA-området gäller alltfort en svavelhalt om 0,5 procent i bunkeroljan. SECA-områdets EU-länder vill att det drakoniska kravet på blott 0,1 procent svavel i bunkeroljan för sjöfarten inom SECA-området skjuts på framtiden till år 2020 för att berörda rederier ska hinna ställa om sina fartygs drivlinor och den därtill erforderliga reningstekniken, samt att även oljeraffinaderiernas produktionskapacitet för så extremt ren bunkerolja ska hinna byggas i kapp den kommande förbrukningen.De berörda EU-länderna har också varnat för att den tidiga genomdrivningen av 0,1-procents-kravet på fartygens drivmedel riskerar att driva tillbaka till landbacken mycket av det gods som idag går sjövägen inom SECA-området, alldenstund sjöfrakterna kommer att drivas upp pga höga kostnader för den extremt svavelrenade bunkeroljan. Siffror på den årliga kostnadsökningen för den reducerade svavelhalten har nämnts kunna hamna runt 28 miljarder-kronors-strecket, enligt sakkunniga bedömare.Fotnot II: I Näringslivets Transportråd ingår runt 30 svenska industri– och handelsföretag så som exempelvis Arla Foods, AstraZeneca, Coop, Electrolux, Ericsson, ICA, IKEA, Lantmännen, LKAB, SCA, SKF, SSAB, StoraEnso och AB Volvo. Huvudmän för verksamheten är Skogsindustrierna, Teknikföretagen och Svensk Handel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079