23948sdkhjf

KU:s granskning av regeringen klar

Konstitutionsutskottet, KU, är klart med sin årliga granskning av regeringen. KU har totalt behandlat 26 anmälningar från riksdagsledamöterna, bland annat om svavelutsläpp i Östersjön.

Anmälningarna handlar om ministrarnas tjänsteutövning, handläggning av regeringsärenden, regeringens förhållande till riksdagen, regeringens ansvar för myndigheter och internationella avtal. Här följer ett urval av resultaten i granskningsbetänkandet:Avtal om svavelutsläpp i ÖstersjönKU menar att överenskommelsen förefaller ha skötts i enlighet med gängse rutiner på området. Men granskningen visar att regeringen aldrig gjort något ställningstagande om överenskommelsen. Utskottet anser att det är otillfredsställande med en ordning som innebär att Sverige, med regeringen som part, kan ingå och bli folkrättsligt bundet av en internationell överenskommelse utan att regeringen tar ställning till avtalets innehåll och frågan om den svenska bundenheten. Diarieföringen och dokumentationen i Regeringskansliet har också varit bristfällig. Förseningen av publiceringen av det aktuella avtalet framstår även den som orimlig.Näringslivets Transportråd kommenterar här Konstitutionsutskottets granskning av tillkomsten av de nya svavelreglerna. En mer transparant beslutsprocess behövs vid införande av nya miljökrav, anser Näringslivets Transportråd.Riksdagens Konstitutionsutskotts granskning av regeringens agerande vid tillkomsten av de nya svavelreglerna för maritimt bränsle i Östersjön, Nordsjön och Engelska kanalen visar att kritiken från stora delar av det svenska näringslivet var befogad. Beslutet innebär kraftigt ökade krav och kostnader för sjötransporter och strider dessutom mot principen om konkurrensneutrala regler för näringslivet inom hela EU i linje med den inre marknaden. Näringslivets Transportråd konstaterar att Konstitutionsutskottet framför kritiska synpunkter på hur ärendet har hanterats. De nya kraven godkändes av Sverige utan beslut från regeringen och utan att effekterna av kraven hade analyserats. En konsekvensanalys av svavelreglerna genomfördes först efter att beslutet tagits inom IMO och efter att näringslivet krävt en sådan. En nyckelmening i Konstitutionsutskottets ställningstagande är att: "Sammantaget finner utskottet att en ordning som innebär att Sverige, med regeringen som part, kan ingå och bli folkrättsligt bundet av en internationell överenskommelse utan att regeringen tar ställning till avtalets innehåll och frågan om den svenska bundenheten, är otillfredsställande." Konstitutionsutskottet bedömer även att: "diarieföringen och dokumentationen i Regeringskansliet varit bristfällig".Konstitutionsutskottet konstaterar således att regeringen aldrig har fattat något beslut vad gäller svavelregler för sjöfarten. Näringslivets Transportråd menar att det är dags att regeringen nu fattar ett beslut i frågan utifrån vikten av att tillskapa konkurrensneutrala regler för näringslivet inom hela EU i linje med den inre marknaden.Näringslivets Transportråd förutsätter att berörda departement och myndigheter: Näringsdepartementet, Sjöfartsverket och Transportstyrelsen tar till sig det förslag om en översyn av riktlinjerna för ingående av internationella överenskommelser på sjöfartsområdet som Konstitutionsutskottet förespråkar. Erfarenheter och lärdomar måste nu dras för en mer transparent beslutsprocess vid införande av nya miljökrav samtidigt som Sverige tillsammans med andra länder inom EU arbetar för en förändring av IMO-beslutet som innebär lika villkor för sjöfarten inom olika delar av EU-området.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063