23948sdkhjf

Gekås vann logistikpris!

Det blev Gekås Ullared som tog hem DB Schenkers Logistikpris i år. - Det var roligt – och oväntat, säger Niklas Frejd, logistikchef på Gekås Ullared AB.

Gekås har haft en enorm tillväxt de senaste åren och TV-serien har gett affärerna en extra skjuts.– Vi har ökat med cirka 1 500 fler besökare om dagen och vårt säljrekord på en dag är nu 26 miljoner, säger Niklas Frejd.Tillväxtens baksida är att det är för trångt på många ställen – både i butiken och på de ytor som hanterar logistiken.Centrallagret ligger två kilometer bort från butiken, där går tre egna bilar i skytteltrafik fram och tillbaka från morgon till kväll. Var tionde minut anländer en bil med påfyllnad till butiken.En bil tar 33 pallar, under högsäsong levereras uppemot 1 000 pallar om dagen. Helst vill man dra dem rakt in i butiken, och det fungerar bra med schampo och konserver som säljer stora volymer. Det är värre med porslin som måste packas upp styckevis.I varuhuset finns 25 000 artiklar – och då räknas en tröja som finns i fem olika storlekar och tio olika färger inte som 50 utan bara som en enda artikel. I själva verket är det alltså en enorm mängd artiklar att hålla reda på.På logistikavdelningen arbetar 60 personer 45 i centrallagret och 15 jobbar med transporter och mottagning av leveranser vid varuhuset. Där tar de olika avdelningarna över ansvaret för att packa upp varorna på andra våningen och se till att de kommer ut på rätt plats i butiken.Att hantera sådana volymer på en så pass begränsad yta är en ständig logistikutmaning. Ullared i siffror:Rekord i antal besökare: 27 000 på en dagAntal som kan vara inne i butiken samtidigt: 5 000Så mycket handlar en genomsnittlig kund för: 3 500 SEKSäljrekord på en dag: 26 miljoner SEKAntal anställda: 1 200 varav 600 fastaAntal kassor: 63 Så lyder motiveringen för Gekås Ullared:Gekås är ett begrepp inom svensk handel. Det är Sveriges största turistmål och omsättningen är större än för till exempel Nordstan i Göteborg. Framgången bygger på låga priser och en mycket effektiv logistik. Hela materialflödet är noga genomtänkt och har visat sig fungera väl i praktiken trots enorm tillväxt under decennier. Övriga nominerade var:Middagsfrid erbjuder hemleverans av färdigplanerade matkassar. Företaget startade 2007 och har idag över 5 000 kunder och cirka 20 medarbetare. I dagsläget levererar man i ett femtontal av Sveriges största orter samt i Köpenhamn.Motivering:Middagsfrid förenklar människors vardag genom att leverera färdigpackade matkassar med recept direkt hem till kunderna. I detta är logistiken en mycket viktig del som tillsammans med andra kundvärden bildar en attraktiv helhet för kunden. Middagsfrids stora fördel bevisas av ett stort antal efterföljare i en framväxande bransch av matkasseföretag. Svenska Orientlinjen (SOL) seglar rutten Helsingborg – Travemunde 2010. Konceptet bygger på ett resurssnålt sätt att tänka, detta innebär bland annat att bränsleförbrukningen per resa sänkts från 55 till 30 ton.Motivering:Svenska Orientlinjen har snabbt reagerat på ett marknadsbehov i södra Östersjön och utvecklat ett delvis nytt koncept för sjöfart. Genom att köra med reducerad fart sparar man bränsle och minskar negativ miljöpåverkan. Konceptet har många fördelar med bland annat anslutning till kombitåg. DB Schenkers Logistikpris är ettt prestigefyllt pris inom branschen och delades nu ut för 29:e gången. Vem som helst kan nomineras det finns inget krav på att det ska vara en kund till DB Schenker.Innovationen/initiativet ska ha koppling till Sverige, lösningen ska ligga nära i tiden och fungerar i praktiken. DB Schenkers vetenskapsråd utser de tre som nomineras till priset och även den slutliga vinnaren. FAKTA/Tidigare vinnare1982: Sandvik1983: Rolf Nilsson Skor1984: Luna 1985: SKF1986: Dag Ericsson, Chalmers1987: Flygt1988: Electrolux1989: Stora1990: Atlas Copco1991: Linköpings Tekniska Högskola1992: John Sjögren & Co1993: Volvo Transport1994: Whirlpool Sweden1995: Ericsson Radio Systems1996: Tetra Laval1998: Telia1999: Atlas Copco2000: Stora Transport and Distribution2001: Tullverket2002: IKEA2003: Transportdelegationen2004: Göteborgs Hamn2005: Svenska Retursystem 2006: ICA2007: Metro, Scania och Stena Recycling 2008: Göteborgs hamn2009: Alfa Laval2010: Benders

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094