23948sdkhjf

Lagligt virke i Maersks containergolv

För att förhindra illegal skogsavverkning av tropiska träslag inför Maersk Line nya riktlinjer för inköp av virke till sina containergolv, som hädanefter får tillverkas av endast certifierat avverkad skog.

– Illegal skogsavverkning är ett allvarligt hot mot skogar, människor och djurliv, fastslår Jacob Sterling, ansvarig för Klimat & Miljö vid danska containerrederiet Maersk Line. Som en globalt verksam koncern känner vi ansvar för att utöva vår köpkraft till att verka för införandet av en skärpt standard för vilket virke som används till containergolv. Vår nya inköpspolicy ska säkerställa att det virke vi använder till våra containergolv kommer från ansvarsfullt avverkad skog.I regel tillverkas containergolv av tropiska träslag. För att tillverka golv till tre 40-fots-containrar åtgår det normalt ca 2 m3 virke. Totalt förbrukar containerindustrin 1,2–1,5 miljoner ton virke årligen för att tillfredsställa behovet av golv till containrar.Som direkt följd av den nya inköpspolicyn kommer allt virke till Maersk Lines containrar sedan januari innevarande år att emanera från hållbar skogsavverkning. Alternativt kan också andra material komma i fråga, så som bambu respektive återvunnen plast. Allt virke av tropiska träslag kommer framgent att vara certifierat av Forest Stewarding Council (FSC). Som en övergångslösning under 2011 kommer även virke av tropiska träslag som är verifierat som legalt avverkat, att användas till dess att de certifierade golvmaterialen kommer i produktion.Hittills har Maersk Line köpt in 64 000 containrar i enlighet med den nya inköpspolicyn. Under de närmast kommande fem åren planerar Maersk Line att köpa in ytterligare ca 3 miljoner containrar och därmed med råge fördubbla antalet containrar i sitt enhetslastbärarbestånd. Inom loppet av 18 år kommer samtliga Maersk Lines containrar att vara försedda med golv av certifierat avverkade träslag, beräknat på den omsättning av nuvarande containerpark baserad på en genomsnittlig livslängd om 18 år för en container.– Det kommer således att dröja ett tag, innan vi kan säga att alla våra containrar är försedda med de nya golven, resonerar Jacob Sterling. Vi tror att våra kunder kommer att uppskatta att de containrar vi köper in för att skeppa deras gods från och med nu kommer att ha trägolv av mer hållbart avverkad skog.Maersk Container Industry (MCI) i Dongguan i Kina tillverkar de första containrarna med trägolv av FSC-certifierade virkesslag. Peter Nymand, VD för MCI:– Vi har ägnat flera år åt tester av alternativa golvmaterial och utvecklat samarbete med leverantörer för att undvika användning av icke-certifierat virke och är stolta över att kunna introducera en hållbar, konkurrenskraftig lösning för våra kunder.FSC:s VD André de Freitas uppger sig vara nöjd med Maersk Lines inköpspolicy:– Genom valet av FSC-certifierade produkter har Maersk Line prioriterat väsentliga sociala och miljömässiga kriterier i sin transportkedja.Genom sitt åtagande mot FN:s uppförandekod Global Compact integrerar Maersk Line hållbarhet i hela sin globala värdekedja och avser att under innevarande år globalt introducera Maersk Responsible Procurement Program (MRPP). Vid slutet av året ska minst 50 procent av Maersk Lines kostnader ligga hos leverantörer som omfattas av MRPP.Maersk Line ingår i danska A P Møller–Maersk Group med totalt ca 120 000 anställda. Rederiets containerfartygsflotta omfattar drygt 500 fartyg och containerparken närmare 1 900 000 containrar. Skandinaviska Maersk Line sysselsätter ca 270 anställda och har huvudkontor i Göteborg plus säljkontor i Köpenhamn, Århus, Oslo och Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095