23948sdkhjf

Åkerier i norr går samman

Ett nytt åkeriföretag har sett dagens ljus i Piteå. Det handlar om BurLink Transport AB, somväxt fram via ett samgående mellan två lokala åkerier, Br. Lindqvist Åkeri AB och Burmans Lastmaskiner & Åkeri AB.

– Den här förändringen kommer att göra oss starkare på många olika sätt, säger en nöjd Kjell Lindqvist, vd i det nya bolaget.Det är två välkända och framgångsrika åkeriföretag som nu smälter samman. Br. Lindqvist bildades redan 1919 och ägandet har under hela denna epok legat i händerna på familjen Lindqvist. Den tredje generationen lindqvistare, bestående av bröderna Kjell och Ulf, är de senaste i raden som styrt företaget. I början av 2008 växte företaget, detta genom köpet av ett annat traditionstyngt åkeri, Burmans Lastmaskiner & Åkeri AB.– Genom köpet fick vi möjligheter till betydande samordningseffekter, säger Kjell Lindqvist. Tomkörningarna minskade och körningar med full last ökade, vilket bland annat resulterade i goda miljöeffekter.Nu tas resurserna i de två åkeriföretagen tillvara i det nybildade BurLink Transport AB, en företagskonstruktion som rymmer cirka 100 anställda och en maskinpark bestående av 40 lastbilar och 25 lastmaskiner.– Nu blir vi ännu starkare på den marknad vi befinner oss, säger Kjell Lindqvist.Smurfit Kappa Kraftliner är idag den största kunden med över hälften av uppdragen, dels i form av lastning och lossning på pappersbrukets vedgård, dels genom transporterna av linerrullarna till Haraholmens djuphamn. Dessutom har BurLink uppdrag åt BDX i form av bland andra grus-, flis- och specialtransporter. Inom det sistnämnda finns exempelvis två stora kranbilar med hög kapacitet. En tredje uppdragsgivare är den internationella transportjätten Schenker.– Vi utför godstransporter från våra lokaler i Öjebyn, och det kommer vi för övrigt att fortsätta med efter bildandet av BurLink, säger Kjell Lindqvist. Han gläds åt två saker:Att företaget lyckats engagera Tony Olovsson som ordförande i det nya bolaget. Tony har god branschkännedom och dessutom ett förflutet som vd för kommunägda Piteå Näringsfastigheter.Att den nya ”DME-lastbilen” kommer att levereras från Volvo i juni.– Med DME-bränslet minskar utsläppen med hela 80 procent, jämfört med traditionell diesel, säger Kjell Lindqvist. Det blir onekligen ett intressant försök och vi är naturligtvis glada att kunna bidra till en bättre miljö.Avslutningsvis kan konstateras att bildandet av BurLink Transport AB inneburit framtagandet av en ny logotype. Nu återstår att märka om alla fordon, kläder, skyltar och så vidare. Det ska helt enkelt märkas att det skett en förändring på åkerisidan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062