23948sdkhjf

Skånehamnar förbättrar miljön

Tekniska konsultföretaget Grontmij har fått i uppdrag av Ystad respektive Trelleborg att projektera deras satsningar på elnätstationer i respektive stads hamn för att försörja kajförtöjda fartyg med el från land i stället för att producera sådan med hjälp av fartygens egna dieselmotorer ombord.

Färjorna som lägger till i Ystads respektive Trelleborgs hamnar kommer inte längre att behöva ha sina dieselmotordrivna hjälpmaskiner igång medan de ligger förtöjda vid kaj. I stället kommer de att erbjudas möjligheten att ansluta sig till det landbaserade elnätet för att försörja sig med elektriskt ström. En miljövänlig och öronvänlig lösning som sedan åratal tillämpas bl a i Stockholms Frihamn av såväl Tallink Silja Lines fartyg som gästande kryssningsfartyg. Samt i Göteborgs hamn.– Elanslutningen av fartyg är en stor del av arbetet med att miljöanpassa hamnen, och även om vi inte kan tvinga fartygen att ansluta till elnätet, kommer vi at erbjuda deras kaptener valmöjligheten att ta tillvara vårt miljövänliga anbud, framhåller Cecilia Ejlertsson, miljöansvarig vid Ystads Hamn Logistik AB.De kommunala bolagen Trelleborgs Hamn AB och Ystads Hamn Logistik AB har gett tekniska konsultkoncernen Grontmij i uppdrag att utforma anläggningar för landströmsanslutning för samliga färjelägen avsedda för färjor. Grontmijs systemlösning innebär reducering av buller samt minskade utsläpp av svaveloxider (SOx), kväveoxider (NOx), flyktiga kolväten (CH) och partiklar (PM, Particle Matters).– Det är svårt att peka på exakt vilken miljövinst som kommer att uppnås, alldenstund den är avhängig hur många fartyg som ansluter sig, fortsätter Cecilia Ejlertsson. Sedan årsskiftet Sedan årsskiftet genomför vi luftmätningar i hamnområdet bl a för att fastställa hur stor utsläppsminskningen blir när fartygen börjar ansluta sig.I Trelleborgs hamn har arbetet med att uppföra nätstationerna inletts, medan anläggningen i Ystad ska vara klar senast i augusti 2012. Grontmijs system kommer att vara helautomatiserat och klarar hantera två olika frekvenser för handel med högspänning, 50 Hz respektive 60 Hz.– Alldenstund behov av landanslutningar funnits i Göteborg, Ystad och Trelleborg, bör motsvarande problem samt möjlighet till dess lösning föreligga även i andra svenska hamnar som trafikeras av färjor, resonerar Rolf Hansson, affärsenhetschef för El- och Teleteknik vid Grontmij. Vi ser fram emot att miljöanpassa ytterligare hamnar utmed rikets kuster.Arbetet med de nya elstationerna i Trelleborg är del av ett större hamnutvidgningsprojekt, vilket innebär att hamnen kommer att förskjutas österut. Stora utsikter föreligger därför att hamnens västra område med tiden omvandlas till bostadsområde, benämnt Sjöstaden.Grontmijs enhet Arkitektur har ritat nätstationen i Ystads hamn, som kommer att uppföras av mörkgrå betongelement. Den 4 m höga byggnaden förses med ett sluttande sedumtak osm isolerar byggnaden mot upphettning sommartid och mot nedkylning vintertid.Grontmijs Stockholmskontor projekterar en omfattande utbyggnad av Värtapiren åt Stockholms Hamnar och tar i nuläget fram systemhandlingar för fem landanslutningar för fartygstrafik.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063