23948sdkhjf

BA om Transportkonflikten:”Oklart motiv”

Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) har svårt förstå motivet för Transportarbetarefackets konfliktåtgärder för att genomdriva kravet på ackordslön för de fackligt anslutna renhållningsarbetarna.

– Tunga lastbilar om 3,5 tons (totalvikt) ska inte framföras i skol- och dagismiljö under tidspress, fastslår Anders Norberg, förhandlingschef vid Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA), ett av åtta förbund inolm TransportGruppen, samlingspunkt för arbetsgivare- och branschförbund inom transportnäringen inom riket. Vi eftersträvar en god trafikmiljö för såväl medarbetare som för allmänheten.Arbetsgivarna är av den bestämda åsikten att ackordssystemet ger orättvisa löner, leder till förslitningsskador och skapar en farlig trafikmiljö. Ackordslönen innebär ”spring och hämta så mycket sopor på så kort tid som möjligt”. Det motverkar den förbättrade arbetsmiljö renhållningsarbetarna, påpekar BA.I det medlingsbud, som arbetsgivarna accepterade, ingick ett partsgemensamt arbete under opartisk ledning för belastningssystem förenliga med god arbetsmiljö, vilket Transport avvisade, uppger BA. Anders Norberg:– Vi har tillsammans med facket tidigare försökt att arbeta fram regler för belastningen, men inte nått hela vägen ända fram. Att vi, som medlarbudet föreslog, skulle driva igenom detta arbete inom loppet av ett halvår, med opartisk ledning, ser vi som en positiv lösning.Rapporteringen om konsekvenserna av konflikten visar fortsatt att det kan vara mest kännbart för vissa företag. Saneringsarbeten och hämtning av slam och annat industriavfall är de primära områdena. De landsomfattande konfliktåtgärderna leder dock även till vissa störningar av den vanliga sophanteringen.Enligt BA tillämpas ackordslönesättning idag av endast en procent av miljöföretagen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063