23948sdkhjf

Råolja ut från Göteborgs hamn

För första gången i historien lastas råolja ut från Göteborgs hamn, mellanlagrad i ett underjordiskt bergrum, för vidare export på världsmarknaden.

– Det här är ett historiskt ögonblick för Göteborgs Hamn, framhåller Magnus Kårestedt, VD för Göteborgs Hamn AB. Få hamnar* kan erbjuda erbjuda mellanlagring och omlastning av råolja och det bereder oss en stor glädje att allt har förlöpt väl.Tillsammans med lagringsbolaget Scandinavian Tank Storage har Göteborgs Hamn AB utvecklat affären, som innebär att mindre tankfartyg från exempelvis Ryssland och Nordsjön lossar råolja i det underjordiska bergrummet i Syrhåla i Torshamnen. Där mellanlagras råoljan för att vid senare tillfälle skeppas vidare med större tankfartyg till exempelvis Asien och USA.Tidigare har råoljan, som nu omlastas i Göteborgs hamn, lastats om i någon av de stora hamnarna på kontinenten, exempelvis i Rotterdam, eller ute till havs från fartyg till fartyg, vilket senare förfaringssätt kan vid hård väderlek medföra vissa risker för miljön.– Omlastning av råolja till havs innebär miljörisker, som vi nu slipper att utsätta oss för, när utlastningen kan ske på ett tryggt sätt vid kaj i Göteborgs hamn i stället, försäkrar Magnus Kårestedt.De första fartygen lastade med råolja för lossning till bergrummet i Syrhåla anlände i fjol april och fyllde bergrummets lagringsvolym helt. Nu var tiden således inne för att lasta ut råoljan.– Därmed är cirkeln sluten, konstaterar Claes Jacobsson, VD för Scandinavian Tank Storage. Nu kommer bergrummet att ånyo fyllas med råolja för mellanlagring tills det blir dags för avrop och utlastning.Piren i Torshamnen har försetts med en anläggning som renar och återvinner de gaser som uppstår vid lastningen av råoljan, varigenom i stort sett inga utsläpp sker till den omgivande luften eller havet. Bland andra nyinvesteringar i Torshamnen kan nämnas rörledningar, pumpar och kontrollrum.* En annan svensk hamn som mellanlagrar råolja från mindre tankfartyg, från exempelvis den ryska oljehamnen Primorsk vid Sankt Petersburg, för senare utlastning för leverans till världsmarknaderna, är Oxelösunds Hamn AB i Oxelösund. Oljan lagras i ett stort underjordiskt komplex bestående av åtta parallella bergrum, som Hamnen äger, om totalt 1 miljon m3 lagringsvolym. På årsbasis strömmar runt 2,5 miljoner ton råolja genom bergrumsanläggningen, vilket gör Oxelösunds Hamn AB till en stor oljehamn på den svenska östkusten.– Oljetrafiken gynnas av vår korta farled in till hamn, påpekar Douglas Heilborn, affärsutvecklingschef vid Oxelösunds Hamn AB. För säkerheten har vi en synnerligen kompetent bogserbåtsflotta, som assisterear, samt god pumpkapacitet. Med kort insegling till hamnen kommer fartygen tidigt till kaj och kan snabbt påbörja lossning för att slippa ligga över natt.* Se även initierad artikel härom i ”Transport Logistik iDag” Nr 2/11, sidorna 39–41.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064