23948sdkhjf

Tunga Kalmartruckar från Cargotec

Finländska Cargotec-koncernen lanserar en ny familj tunga motviktstruckar inom lyftkapacitetsintervallet 18–25 ton på Hannovermässan CeMAT 2011, F-serien med beteckning DCF180–250.

Kalmar DCF180–250 heter den nya truckfamiljen dieseldrivna motviktare inom kapacitetsintervallet 18–25 ton och generationsmässigt blir beteckningen F-serien tunga gaffeltruckar. Kännetecknande för F-serien är det fullt ut variabla hydraulsystemet, som förbrukar endast så mycket hydraultruck som den hanterade lastens specifika lastvikt kräver, vilket avgörs av lastkännande axialflödes-hydrauloljepumpar. Reducerade hydraultryck och sänkta arbetstemperaturer förbättrar tillförlitligheten hos hela hydrauliksystemet, samt reducerar drivmedelsförbrukningen när inte lika stora mängder hydraulolja måste städse pumpas runt. Det i sin tur minskar driftskostnaderna för F-seriens truckar.Drivkälla är Volvos dieselmotor TAD761VE med SCR-avgasreningsteknologi som presterar en motoreffekt av 160 kW vid 2 200 vpm och ett vridmoment om 1 180 Nm vid 1 200 vpm. I drivlinan ingår vidare en ZF (ZahnradFabrik) 3WG-171 automatlåda som standard. För ökad kylningskapacitet har kylaren uppdimensionerats och försetts med en integrerad kondensator. En ny drivaxel med kevlarpackningar innebär att färre skadliga additiv är erforderliga.F-generationens Spirit Delta-förarhytt är separat avfjädrad och isolerad för att skydda föraren mot vibrationer och stötar samt tröttande buller. 360° runtomsikt förstärks med strategiskt lokaliserade arbetsstrålkastare. Alla reglage är ergonomiskt lokaliserade runtom förarens sittposition. Bullernivån (i förarens öronhöjd) har reducerats till 109 dB(A) ljudeffekt för att uppfylla EU-direktivet EN2000/14/EC, vilket motsvarar 77 dB(A) i ljudtryck, vilket är det värde örat uppsätts för. Jämfört med tidigare generation 18–25-tons Kalmar motviktare är det en sänkning med en hel decibel.Den nya truckfamiljens chassie är konstruerat att motstå vridkrafter, men möjliggör oaktat detta en reducering av drivmedelsförbrukningen liksom även minimerat däcksslitage. Motviktens rundade former i kombination med en ny formgivning av motorhuven förbättrar förarens bakåtsikt. För lyftfunktionen erbjuds tre alternativa lyftstativ, beroende på aktuella lyfthöjdsbehov: duplex, duplex-frilyft respektive triplex-frilyft-stativ.För tillsyn och underhåll har det mesta samlats lätt åtkomligt, däribland lågtrycks-returhydraulikfilter, högtryckshydraulikfilter och motorns oljefilter som samtliga är åtkomliga uppifrån, så att truckteknikern slipper krypa under trucken för att komma åt att byta dem.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062