23948sdkhjf

TransportGruppen tycker till om EU-vitbok

En viktig signal i den nya vitboken är att ”minskad rörlighet inte är ett alternativ” vilket välkomnas av TransportGruppen. 

Ett par förslag oroar dock; Att brukarna via avgifter ska betala en stor del av infrastrukturens investerings- och underhållskostnader samt övertron på att enbart ekonomiska styrmedel kan åstadkomma stor förändring av transportsätt.Vitboken innehåller en god analys av transportsektorns utmaningar. De föreslagna målsättningarna för klimatpåverkan kan accepteras, och samtidigt välkomnar TransportGruppen att konstaterandet att minskad rörlighet inte är ett alternativ.TransportGruppen – där bland annat Sveriges Hamnar, Transportindustriförbundet och Svenska Flygbranschen ingår – har tagit del av vitboken och framför följande synpunkter i sitt remissvar:* Transportpolitiska mål och åtgärder bör sättas i samråd med företrädare för transport-näringen på olika nivåer och marknadsbaserade lösningar bör vara en huvudstrategi i det transportpolitiska arbetet.* Vitboken innehåller många bra förslag till åtgärdsinriktningar, som ofta ligger i linje med redan pågående effektiviserings- och hållbarhetsarbete i Sverige, bl.a. inom Logistikforum. Sverige bör fortsätta vara drivande på de områden vi redan har ett försteg t.ex. Gröna Korridorer, ITS och innovationspolitik.* Vitbokens föreslagna ändrade princip för finansiering av infrastrukturen är oroande eftersom den kan leda till snedvriden tillämpning mellan medlemsstaterna och till försämrad konkurrenskraft i EU:s perifera områden, bl.a. Sverige.* Vitbokens inriktning på internalisering av externa kostnader är i princip acceptabel, men styrningseffekten på marknaden bör inte överskattas.* Vitbokens målsättningar om överföring mellan trafikslagen ifrågasätts och bör ersättas av en sammodal satsning på hållbarhetsanpassning av alla transportslag parallellt.TransportGruppen är en gruppering inom Svenskt Näringsliv för åtta arbetsgivar- och branschförbund i Transportnäringen. Vi ger råd och stöd i arbetsgivarfrågor och folkbildar om transporternas betydelse för näringsliv och samhälle, tillväxt och välfärd. Våra åtta förbund har drygt 11 500 medlemsföretag med runt 160 000 anställda.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125