23948sdkhjf

Uppåt för Göteborgs Hamn

En stor del av Sveriges totala import och export passerar Göteborgs Hamn. Återhämtningen i ekonomin under årets första kvartal märks tydligt här. Containertrafiken slår alla tiders rekord och bilexporten inom Europa är tillbaka på nivåerna före krisen.

Under årets första kvartal skeppades 233 000 containrar via Göteborgs Hamn innehållandes allt ifrån hemelektronik, kläder, möbler och livsmedel till papper, kemikalier, stål och insatsvaror till industrin. Det är sex procent mer än förra året och nytt volymrekord. Dock går exporten till USA fortfarande trögt.- Vi har direktlinjer till Nordamerika och kan därför noga följa hur handeln utvecklas. USA:s ekonomiska svårigheter avspeglar sig i minskade fraktvolymer, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.Cirka 45 procent av alla containrar som transporteras till eller från Göteborgs Hamn går med tåg istället för med lastbil – en unik siffra internationellt sett. Under första kvartalet ökade dessutom järnvägstransporterna med åtta procent jämfört med motsvarande period förra året.Inom Europa är det vanligt att varor transporteras i trailers på så kallade roro-fartyg (roll on/roll off). Även pappersexport i specialdesignade containrar går med sådana fartyg. Uppgången för roro-trafiken var 10 procent första kvartalet. Men Englandstrafiken går trögare än övriga Europa, troligtvis på grund av den långsamma ekonomiska återhämtningen där.Bilar och andra fordon drabbades hårdast under krisen. Klättringen uppåt påbörjades under senare delen av 2009 och fortsätter även under första kvartalet 2011. 64 000 bilar skeppades via hamnen under perioden – en ökning på 39 procent jämfört med förra året.- Kvartalsrapporten visar att importen och exporten av bilar inom Europa är tillbaka på förkrisnivå, medan handeln med andra världsdelar fortfarande är klart lägre än 2007 och 2008, säger Magnus Kårestedt.Göteborgs Hamn är Nordens mest betydelsefulla oljehamn och omsätter årligen 22 miljoner ton råolja, bensin, diesel, etanol, biooljor och andra oljeprodukter. Första kvartalet var ökningen 10 procent. Den främsta orsaken till detta är ökade volymer i raffinaderierna.Göteborg har Nordens i särklass största hamn. När det gäller containertrafiken hanterar Göteborgs Hamn större volymer än vad alla andra svenska hamnar gör tillsammans. Men en ännu starkare tillväxt behövs för att ta upp konkurrensen med de stora hamnarna på kontinenten.- Det är av största vikt att Sverige har en internationell storhamn i landet med ett brett utbud av fartygslinjer till industrins viktigaste import- och exportmarknader, säger Magnus Kårestedt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11