23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Starkaste loken till LKAB

För att öka tågkapaciteten för malmtransporter till 40 miljoner årston kompletterar LKAB sitt nuvarande bestånd av 13 IORE-lokomotiv med ytterligare fyra slika lokomotiv från Bombardier Transportation Sweden AB.

– Ökad tågkapacitet på Malmbanan är avgörande för realiseringen av LKAB:s planer på tre nya gruvor och en ökning av leveranskapaciteten med 35 procent till 2015, upplyser Lars-Eric Aaro, VD för LKAB (Luossavaara-Kirunavaara AktieBolag). Investeringen är således strategisk i vår utvecklingsplan.De fyra nya lokomotiven av IORE-typ kompletterar LKAB:s lokpark som redan omfattar 13 slika ekipage, konstruerade och dimensionerade för extremt tunga tågtransporter. LKAB:s malmtåg består av 68 malmvagnar med lastkapacitet om 100 ton per vagn. Ett dylikt tåg blir 750 m långt och forslar således hela 6 800 ton från LKAB:s gruvorter i Malmberget, Svappavaara och Kiruna till företagets malmhamnar i Narvik respektive Luleå, samt till SSAB:s anläggningar i Luleå.Malmtransporterna rullar dygnet runt året runt i ett extremt arktiskt klimat med stora temperaturskillnader och vädervariationer. De fyra nya kompletteringarna levereras från Bombardiers slutmonteringfabrik i Kassel, dit chassier, boggier och drivlinor styrs från Bombardiers fabriker i polska Wroclaw respektive tyska Siegen och Mannheim. Leveranserna beräknas pågå under tidsperioden maj 2013 till mars 2014.Med en dragkraft om 1 200 kN lär IORE-lokomotiven vara världens starkaste. Motoreffekten uppgår till 10 800 kW, motsvarande runt 15 000 hästar, fördelad på 12 drivaxlar med 30 tons axeltryck. Lokomotiven har inbyggd energiåtermatning: Med hjälp av asynkronmotorer omvandlas rörelseenergi till elkraft när tågen motorbromsar.– IORE-lokomotiven har visat sig vara driftsäkra, omvittnar Jan Olovsson, projektledare vid LKAB. När tågtrafiken i södra Sverige har stått nu i vintras, har våra malmtåg rullat planenligt.– Investeringen i de nya lokomotiven ökar vår transportkapacitet från 15 till 20 dagliga tåg på Malmbanan, inflikar Göran Heikkilä, logistikchef vid LKAB.Fotnot: Bombardier Transportation Sweden AB sysselsätter runt 2 200 anställda vid kontor och anläggningar i Hässleholm, Nässjö, Göteborg, Västerås, Stockholm och Gävle.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079