23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

14 Kalmar grensletruckar till HHLA

Hamburgska terminalbolaget Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) har lagt en order på hela 14 dieselelektriska grensletruckar av Kalmars 7+-generation ESC350 hos finländska Cargotec Oyj.

Efter leverans i september innevarande år 2011 ska de 14 nya miljövänliga grensletruckarna ska sättas in på HHLA:s Container Terminal Burchardkai (CTB) i Hamburg. Med Selective Catalytic Reduction-motorteknologi uppfyller truckarnas dieselmotorer de europeiska emissionsbestämmelserna enligt Steg 3B som trädde i kraft tidigare i år. Vidare är de 3-högt-staplande, twin-lift-spridar-oks-försedda truckarna utrustade med en variabel-varvtals-generator (Variable Speed Generator, VSG) och vajerlyftsystem med full växelströms(AC)drift, en kombination som återspeglar HHLA:s strävan att minimera såväl skadliga emissioner (avgaser) som drivmedelsförbrukning.7+-generationens grensletruckar, som lanserades i fjol juni (2010), åtnjuter en kompakt, modulariserad eldriftskonstruktion, förbättrad åtkomlighet vid underhållstillsyn av motorpaketet och en drivmedelssparande visco-fläkt som standardutrustning.Genom en rad olika initiativ har HHLA lyckats reducera koldioxidutsläppen från sina containerterminaler med i runda slängar 30 000 ton, motsvarande 27 procent, sedan 2008, och med 16 procent per hanterad container i terminalerna.Som en integrerad del av kontraktet åtager sig Cargotec att även förse HHLA med sin UniQ Equipment Monitoring Service-tjänst (EMS) och Analys-verktyg för övervakning av grensletruckarnas uppträdande och prestanda från terminalens trafikledningscentral, inbegripet aktuella nivåer av drivmedel i drivmedelstankarna (dieselolja), vätsketemperaturer, lufttryck i däcken (ringtryck) samt förplanerade underhållsbehov.– Alla värden, som förarna kan avläsa på sina instrumentpaneler inne i truckförarhytterna, är också synliga för trafikledningen i trafikledningscentralen via fjärröverföring i terminalens LAN (Local Area Network), förklarar Ismo Matinlauri, vVD vid Cargotecs division Port Cranes. Tillgång till alla dessa data är synnerligen värdefullt, alldenstund de gör det möjligt för HHLA:s ledning att analysera och övervaka driftsmässiga trender och tendenser i grensletruckflottan.Inledningsvis kommer Cargotecs UniQ EMS och Analyssystem att installeras bara i de till HHLA nylevererade gränsletruckarna, men kan på sikt efterinstalleras även i HHLA:s övriga grensletruckar i ett senare skede.Under fjolåret ökade HHLA:s containerhantering med 19 procent jämfört med året innan, till en omsättning av 5,84 miljoner TEU. Under innevarande år förväntar sig HHLA en ytterligare ökning med i runda slängar 10 procent. vilket motiverar utbyggnaden av grensletruckparken.Genom åren har Cargotec levererat mer än 100 Kalmar grensletruckar till HHLA. Tidigare i år har Le Havres hamns Générale De Manutention Portuaire beställt 14 grensletruckar av typ Kalmar ESC450W och Sankt Petersburgs First Container Terminal har beställt fem 7+-generationens CSC340 grensletruckar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.081