23948sdkhjf

14 Kalmar grensletruckar till HHLA

Hamburgska terminalbolaget Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) har lagt en order på hela 14 dieselelektriska grensletruckar av Kalmars 7+-generation ESC350 hos finländska Cargotec Oyj.

Efter leverans i september innevarande år 2011 ska de 14 nya miljövänliga grensletruckarna ska sättas in på HHLA:s Container Terminal Burchardkai (CTB) i Hamburg. Med Selective Catalytic Reduction-motorteknologi uppfyller truckarnas dieselmotorer de europeiska emissionsbestämmelserna enligt Steg 3B som trädde i kraft tidigare i år. Vidare är de 3-högt-staplande, twin-lift-spridar-oks-försedda truckarna utrustade med en variabel-varvtals-generator (Variable Speed Generator, VSG) och vajerlyftsystem med full växelströms(AC)drift, en kombination som återspeglar HHLA:s strävan att minimera såväl skadliga emissioner (avgaser) som drivmedelsförbrukning.7+-generationens grensletruckar, som lanserades i fjol juni (2010), åtnjuter en kompakt, modulariserad eldriftskonstruktion, förbättrad åtkomlighet vid underhållstillsyn av motorpaketet och en drivmedelssparande visco-fläkt som standardutrustning.Genom en rad olika initiativ har HHLA lyckats reducera koldioxidutsläppen från sina containerterminaler med i runda slängar 30 000 ton, motsvarande 27 procent, sedan 2008, och med 16 procent per hanterad container i terminalerna.Som en integrerad del av kontraktet åtager sig Cargotec att även förse HHLA med sin UniQ Equipment Monitoring Service-tjänst (EMS) och Analys-verktyg för övervakning av grensletruckarnas uppträdande och prestanda från terminalens trafikledningscentral, inbegripet aktuella nivåer av drivmedel i drivmedelstankarna (dieselolja), vätsketemperaturer, lufttryck i däcken (ringtryck) samt förplanerade underhållsbehov.– Alla värden, som förarna kan avläsa på sina instrumentpaneler inne i truckförarhytterna, är också synliga för trafikledningen i trafikledningscentralen via fjärröverföring i terminalens LAN (Local Area Network), förklarar Ismo Matinlauri, vVD vid Cargotecs division Port Cranes. Tillgång till alla dessa data är synnerligen värdefullt, alldenstund de gör det möjligt för HHLA:s ledning att analysera och övervaka driftsmässiga trender och tendenser i grensletruckflottan.Inledningsvis kommer Cargotecs UniQ EMS och Analyssystem att installeras bara i de till HHLA nylevererade gränsletruckarna, men kan på sikt efterinstalleras även i HHLA:s övriga grensletruckar i ett senare skede.Under fjolåret ökade HHLA:s containerhantering med 19 procent jämfört med året innan, till en omsättning av 5,84 miljoner TEU. Under innevarande år förväntar sig HHLA en ytterligare ökning med i runda slängar 10 procent. vilket motiverar utbyggnaden av grensletruckparken.Genom åren har Cargotec levererat mer än 100 Kalmar grensletruckar till HHLA. Tidigare i år har Le Havres hamns Générale De Manutention Portuaire beställt 14 grensletruckar av typ Kalmar ESC450W och Sankt Petersburgs First Container Terminal har beställt fem 7+-generationens CSC340 grensletruckar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11