23948sdkhjf

Kollektivtrafik – även för gods

Godstransportörerna lär av kollektivtrafiken – det framkom i Stora Transportdagens första paneldebatt. Schenker försöker få fler att nappa på kollektivgodsidén.

– Vi vill styra transportköparna så att de distribuerar sina varor till våra hubar. Därifrån kör vi godset enligt kollektivtrafikens principer in till kunderna i städerna. På så sätt får vi ner antalet transporter i städerna, vi minskar miljöpåverkan och det blir även kostnadseffektivt, sa Nora Källström, strategisk utvecklingschef, Schenker AB.Elin Henriksson konstaterade att ju närmare man bor en järnvägsstation i Skåne, desto större är chansen att man lämnar bilen hemma. Och ligger arbetsplatsen nära så ökar viljan att åka Pågatåget ännu mer. Bostaden ska helst finnas inom 1 km från stationen, arbetsplatsen helst inte längre än 600 m från stationen man stiger av på. Märkligt nog är 80 procent av all mark runt Skånes alla järnvägsstationer obebyggd, konstaterar Elin Henriksson. – Om man byggde bostäder på den tomma marken så skulle alla skåningar kunna bo inom 1 km från länets alla järnvägsstationer, sa Elin Henriksson. Miljöminister Andreas Carlgren förvånades över att så få av alla skåningar i dag åker Pågatåg till jobbet. Men fick veta att tågen trots det är fullsatta i dag och att det inte finns kapacitet att öka trafiken särskilt mycket med dagens spår. – I Storstockholm gillar folk kollektivtrafiken om den finns och är tillgänglig. Men sluta klanka på bilen, det finns alltid behov av individuella transporter, politikerna måste skapa förutsättningar för innovationer inom alla transportområden, inte låsa fast sig i lösningar de själva pekat ut, sa Maria Rankka, vd Stockholms Handelskammare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079