23948sdkhjf

GPS förödande i tung trafik

Förare av tunga fordon som inte känner vägarna och kör med en vanlig GPS är farliga och skapar väldiga problem, enligt Göran Lyon på Assistancekåren.

GPS i tunga fordon – lastbilar och bussar – orsakar farliga problem i trafiken, ibland till och med livsfarliga. Det framgick av TTF:s Vinteruppföljning 2011, där Göran Lyon från Assistancekåren talade. Han driver Team Tungbärgarna i Stockholm.Konferensen ordnades av TTF – Forum för Logistik tillsammans med Trafikverket.– GPS är ett jättestort problem, framför allt här i Stockholm. Dagens GPS-apparater är inte gjorde för tung trafik, säger Göran Lyon.– Förarna kör in på vägar där det finns viadukter, de kör fast i viadukterna, det blir totalstopp – lastbilen måste backas tillbaka eller bändas loss. Ibland fastnar de så illa att viadukten måste besiktigas, och då blir vägstoppet ännu längre, eftersom ingen vill köra under viadukten.Göran Lyon berättar att folk som köar bakom ofta frågar bärgarna varför de inte tar bort fordonet på en gång.– Men det är inte så enkelt, vi bestämmer inte över detta, vi får beslut från polis och myndigheter när det är ok att börja bärga, säger han.– Vi kan få stå i två timmar och vänta på att få bärga en lastbil eller en buss. Men det är myndigheterna som bestämmer. Vi ska bara vara i närheten ifall de behöver hjälp.Det finns många skräckexempel på vad GPS-navigering kan åstadkomma.– I vintras hade vi en bil med släp bakom NK, vid nedfarten till Klaratunneln, säger Göran Lyon. Man får inte köra sådana ekipage inne i stan över huvud taget. Men han hade följt sin GPS.– I ett annat fall var det en kille från Polen som skulle till Marabou utanför Upplands-Väsby. Han hamnade i Tungelsta, inne på en kostig. Orsaken var återigen GPS och missuppfattningar. Riktigt hur det gick till är oklart.Det är inte ovanligt att ekipagen kör fast i sommarstugeområden eller på timmervägar. För inte så länge sedan hamnade en lastbil som skulle till Oslo på en åker utanför Göteborg, där den fick bärgas loss. Även i detta fall berodde det på GPS:en.– Någonting måste göras med GPS:erna för att undvika dessa händelser, säger Göran Lyon.Han redogör för ett annat skräckexempel från i vintras.– Det byggs en ny rondell i Bro utanför Stockholm, och för att ta sig till Coops stora lager i Bro måste man köra i den rondellen, säger Göran Lyon. En lastbilsförare var på väg till just detta lager.– Det fanns inga skyltar, och förarens GPS sa att han skulle åka rakt fram. Och det gjorde han, och hamnade i ett sommarstugeområde. Föraren var överviktig, och han stressade upp sig. Han lyckade vända, men fick då en hjärtinfarkt och dog.Göran Lyon har lång erfarenhet av tung trafik och bärgning.– Jag har jobbat i branschen i 25 år, innan dess körde jag långtradare i tio år, så i hela mitt yrkesverksamma liv har jag legat på vägarna. Jag har sett det mesta, säger han.Assistancekåren är en rikstäckande organisation med cirka 400 bilar, fördelade på 160 orter i Sverige. Av de 400 fordonen är cirka 90 stycken så kallade tungbärgare. Eftersom de inte är så många kan det bli lång väntetid norrut. Det är tätare med tungbilar i södra Sverige.– 2010 blev ett rekordår. Vi genomförde 270 285 bärgningar. Så mycket har vi aldrig bärgat. Under december månad bärgade vi 3 000 lastbilar och 800 bussar, säger Göran Lyon.– Här i Stockholm har vi under vintern bärgat 1 500 tunga fordon. De här vintrarna sliter oerhört hårt på vår personal; även vi har ju lagar och förordningar att följa – med övertid och annat. Vi måste ha extrapersonal för att klara av de toppar som de två senaste vintrarna inneburit.GPS:erna är inte det enda problemet inom den tunga trafiken, enligt Göran Lyon.– Vinterkörning med dåliga däck vållar stora svårigheter, säger han. Många utländska åkare tror att de har bra däck. Och de är bra så länge de körs i varmare länder. Men det är helt fel gummiblandning för snö och kyla. De blir stenhårda.– När de kör i blåst med snö och kyla blir däcken som ishockeypuckar, och fordonen bara susar av vägen. De försöker bromsa, men det går inte. Oftast går det väldigt illa.Här i Sverige använder vi mycket sajpade däck med mjuk gummiblandning, som vi bara har under vintern. På sommaren nöts de däcken ut väldigt fort, och ekonomin tillåter inte att man använder dessa däck året runt.– Det finns flera svenska åkerier som chansar och kör på sina vanliga däck – alltså inte de mjuka och sajpade däcken. De upptäcker snart att de var en dum chansning – det är väldigt dyrt att bli bärgad, säger Göran Lyon.– Det ser vi även på bussar, det finns faktiskt en del som kör på rulldäck även på driven. De har det inte så gott ställt ekonomiskt, och har kanske inte råd att byta däck. Men efter ett par bärgningar skulle de ha tjänat in de däcken i alla fall.Göran Lyon ser även problem med utbildningen av förare i tung trafik.– I Sverige finns ingen halkkörningsutbildning för tung trafik. Ofta när mina bärgare är ute tar de helt enkelt över ratten från föraren och kör loss fordonet. Förarna kan helt enkelt inte köra lastbil.– Det finns bussförare i stadstrafik som aldrig har sett snö, förrän första vintern kommer. De kommer till Sverige, börjar i maj månad som bussförare, och har aldrig upplevt snö och halka. ”Hur gör jag nu? Det är ju halt!”Slutligen ger Göran Lyon en släng åt snöröjningen.– För att kunna planera personalmässigt använder vi alla upptänkliga informationskällor, säger han. Vi håller koll på när snön är på väg, om den har kommit till Uppsala eller till Södertälje och så vidare. Vi går in och tittar på vägkameror. Vi är väl förberedda.– Jag undrar vad snöröjningen tittar på. För ett tag sedan lyckades jag köra en hel natt – kors och tvärs, på E4:an, på E18, på Norrortsleden och ut till Lidingö. Det snöade hela tiden, och inte förrän klockan 9 på morgonen var snöröjningen ute, på Norrortsleden.Totalt hann det komma två decimeter snö till klockan kvart över fem den morgonen.– Den trafik som körde på natten hade alltså plattat till snön, vilket gjorde att plogarna inte kunde få bort den, säger Göran Lyon. Det resulterade i att man fick ställa in all busstrafik i hela Stockholm. Det kostade hur mycket pengar som helst. – Det är sådant vi ser när vi är ute och kör. Var är plogbilarna? Vi på Assistancekåren kommer alltid fram, vi har bra däck och kedjor. Det är aldrig några problem för oss. Men det är inte bra att köra buss när det är halt; de kräver bra underlag./Kalle Lötberg

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062