23948sdkhjf

Green Cargo sågar Adelsohns utspel

SJ:s avgående styrelseordförande sprider i medier en felaktig bild av godstågens punktlighet. 2010 kom mer än 9 av 10 Green Cargo-tåg i tid till kunderna i Sverige.

- Vi mäter varje månad hur 45 000 lastade godsvagnar klarar sin punktlighet till kund inom utlovad timme och hade 2010 92 procents punktlighet, säger Mats Hollander, kommunikationsdirektör på Green Cargo. Dessa fakta känner uppenbarligen inte Ulf Adelsohn till.Mätningen av 45 000 lastade vagnar motsvarar nästan all Green Cargos produktion. Den ökade tågträngseln på spåren runt storstäderna och problem de gångna vintrarna bidrog till att punktligheten sänktes från 95 procent för godstågen till 92 procent.- Vi är inte nöjda med 92 procent, vi ska tillbaka till de 95 procents punktlighet vi klarat som årsmedelvärde sedan 2007, säger Mats Hollander. Men vi beklagar att vi måste dementera felaktiga uppgifter från SJs avgående ordförande, han borde ha andra frågor att kommentera.Den punktlighet som Adelsohn något överdrivet relaterar till är mellan godsbangårdar, men det är inte den punktligheten som påverkar kunderna. Godskunder köper transporter med leveranser ända ut till industrier, lager eller hamnar och det är den punktligheten som mäts för 45 000 lastade vagnar varje månad.- Köper jag som företag en godstransport så vill jag att det ska komma ända fram till slutmålet i tid, säger Mats Hollander. En jämförelse med om du skickar ett brev vore ju att det är när brevet läggs i brevlådan hos mottagaren som avgör punktligheten för brevet, inte när det kommer som en osorterad säck på en terminal.Green Cargo beklagar att Ulf Adelsohn i medier kommenterar verksamheter han inte har insyn i.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062