23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Ny Mercedesdiesel möter Euro VI

En ny motorfamilj för tunga fordon, tillverkade i Mercedes-Benzs nya synkrona motorfabrik i Mannheim, uppfyller Euro VI-kraven som träder i kraft 2014.

När Mercedes-Benz nu lanserar motorfamiljen Blue Efficiency Power, är de nya motorerna de första Euro VI-certifierade motorerna i klassen. Den första motorn i familjen är en rak 6:a med 12,8 liters slagvolym, betecknad OM 471.OM 471 Blue Efficiency Power kommer att tillverkas med motoreffekter från 421–510 hästar och med vridmoment från 2 100–2 500 Nm (Newton-meter). I sin nya formgivning är motorn blott 1 531 mm lång och lämpar sig därför för installation under kompakta lastbilshytter.Euro VI-kraven, som träder i kraft 2014, innebär dramatiskt reducerade utsläpp, i synnerhet av partiklar (PM, Particle Matters) och kväveoxid (NOx). I likhet med de Euro V-godkända föregångarna, använder Mercedes-Benz sitt eget, beprövade SCR-system BlueTec, vars Adblue-injektioner omvandlar kväveoxiden i avgaserna till kväve och vatten.Samtidigt ska motorerna prestera mera med mindre drivmedelsförbrukning, vilket Mercedes-Benz uppnår med hjälp av ett nytt, elektroniskt reglerat common-rail bränsleinsprutningssystem, kallat X-Pulse. Systemet använder dubbelkolvpumpar med en tryckförhöjare, som ser till att trycket i varje injektor kan bli så högt som 2 100 bar. X-Pulse optimerar insprutningens frekvens, tryck, tajmning och drivmedelskvantitet vid varje enskilt motorvarv.För tillverkning av den nya motorfamiljen har Mercedes-Benz byggt en helt ny produktionsanläggning, betecknad som en synkron fabrik, varmed avses att gjutning, bearbetning och montering sker i ett enda, kontinuerligt produktionsflöde, till gagn för en högre produktkvalitet. Något som uppges vara unikt i motorsammanhang och minskar risken för fel av olika slag. Produktionen av de nya motorerna är i drift sedan torsdagen den 17 mars 2011.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078