23948sdkhjf

Ny Linde 10–18 tons truckfamilj

En ny familj tunga motviktstruckar inom kapacitetsintervallet 10–18 ton lanserar tyske trucktillverkaren Linde Material Handling på Hannovermässan CeMAT (Centrum Materialfluß) 2–6 maj 2011.

Den nya generationen 10–18 tons motviktare avlöser den hittillsvarande generatonen H100–H180-serien och får typbeteckningar inom H10 – H18-spannet. Lanseringen av de nya modellerna, vilka uppges vara de största hydrostatiskt drivna i Lindes produktsortiment, sammanfaller med införandet av strängare avgasutsläppsnormer inom EU, i kraft sedan 1 januari i år, under beteckningen Level IIIB/Tier 4 Interim emission standard.Den nya truckfamiljen omfattar tio familjemedlemmar och drivs av beprövade Cummins dieselmotorer som uppfyller de nuvarande kraven på reducerade utsläpp av miljövådliga avgas-beståndsdelar. För att minska utsläppsnivåerna av dieselpartiklar (PM, Particle Matters) och olika kväveoxider (NOx) med 90 respektive 50 procent jämfört med tidigare ställda krav, kommer den nya Cummins-motorn utrustad i standardutförande med ett dieselpartikelfilter (DPF). I samband med ikraftträdandet av utsläppsnormen Tier 4 (Nivå 4) planerar Linde att ytterligare efterbehandla avgaserna för att reducera halten av kväveoxider i avgaserna.Lyftkapaciteterna är beräknade på 600 respektive 1 200 mm tyngdpunktsavstånd (tp), vilket gör truckarna lämpade för ett brett spektrum av industriella hanteringsuppgifter. De nya truckarna är förbättrade på en rad punkter, bl a med längre standardgaffel (för 600 mm tp-avstånd), extra backspeglar monterade på chassiet, stänkskydd, skjutbara sidofönster, justerbar rattstång och ett 12V-uttag i förarhytten. Bränsletankens rymd har förstorats med 60 procent för att öka den tillgängliga arbetstiden mellan tankningstillfällena.Truckens chassie har formgivits med sikte på att underlätta åtkomligheten till olika underhållskrävande komponenter. För att ytterligare underlätta åtkomligheten till motor och drivlina vid underhållsarbete, är förarhytten hydrauliskt tippbar i sidled. Hyttens totalhöjd har ökats med 100 mm för att förbättra runtomsikten och underlätta åtkomlighet vid underhåll från marknivå.Ändrad steghöjd och ändrat mönsterdjup på det nya stansade och högprofilerade insteget förenklar förarens insteg till hytten. För säkerhets skull kan insteget lysas upp med strålkastare som kan tändas från såväl utsidan som insidan av förarhytten.För smidig och säker manövrering av trucken vid hantering av last, kommer den utrustad med Linde Load Control System, dubbla körpedaler och ergonomiskt utformad ratt. Med en integrerad CAN-baserad display visas bl a lastvikt, drivmedelsförbrukning, drivmedelsnivå och driftstatus.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062