23948sdkhjf

Jost smörjer MAN:s vändskivor

MAN Truck & Bus AG blir först med att standardisera Josts integrerade automatiska smörjsystem LubeTronic 5Point för vändskivor på alla sina dragbilar.

Josts ”intelligenta”, ekonomiska och miljövänliga smörjningssystem är ett alternativ till centralsmörjning och uppges vara lättare, mer tillförlitligt och sparsamt än konventionella centralsmörjsystem. LubeTronic 5Point förser inte bara själva kopplingsöppningen i vändskivan med smörjmedel, utan även till vändskivans kopplingsskiva. Ity inga ytterligare smörjpunkter behöver installeras i fordonet förutom i vändskivan, behöver MAN inte längre installera ett separat centralsmörjsystem.LubeTronic 5Point består av en regleranordning, en smörjmedelsbehållare och fem smörjventiler som förser vändskivans kopplingsskiva och kopplingsöppningen för påhängsvagnens (trailerns) kingpin med smörjfett. Hela systemet är integrerat under vändskivan i dess koppling och får sin drivkraft via dragbilens CANbussystem. En elektronisk reglering ser till att exakt rätt dos av smörjfett utminuteras med jämna mellanrum.Korrekt dosering av smörjfett för varje typ av fordon och användningsområde ställs in redan på fabriken. För fjärrtransporter kräver dragbilens vändskiva mindre mängder smörjfett vid varje smörjtillfälle än dragbilar i korthållskörning, i exempelvis försörjning av byggplatser med material eller i närdistributionskörning med många fler tillkopplingar av trailern per tidsperiod. Smörjfettet i smörjpatronen uppges räcka i ca 12 månader. På dragbilens instrumentpanel visar en display när det är dags att fylla på smörjpatronen igen med smörjmedel.Den elektroniska regleringen av smörjfettsdoseringen ser till att det alltid blir tillräckligt med smörjfett, utan att överdosera smörjningen, till gagn för såväl åkarens plånbok som för miljön.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125