23948sdkhjf

EU satsar på Göteborgs hamn

Hamnarna i Göteborg, Tallinn och Århus tilldelas 218 miljoner kronor i EU-stöd i ett gemensamt projekt för att förbättra sjötransporter i hela Östersjöregionen, varav Göteborgs Hamn avser använda 101 miljoner för att vidga flaskhalsar i infrastrukturen.

I avsikt att stödja för europeisk industri tillväxtskapande transportlösningar förlänar EU-kommissionen bidrag inom ramen för de TransEuropeiska TransportNätverken, TEN-T. Inom ramen för denna bidragsverksamhet tilldelas nu hamnarna i Göteborg, Tallinn och Århus sammanlagt 218 miljoner kronor för ett samarbete i syfte att säkra kostnadseffektiva och miljövänliga sjötransporter för industrin i Skandinavien och inom Östersjöregionen.I korthet går modellen ut på att Göteborgs och Århus hamnar stärks som omlastningshamnar för hela regionen och blir nav för sjötransporter från/till Asien. Mycket av den omlastning (av containrar) som nu utförs i de stora kontinenthamnarna kan i stället utföras i Göteborg och Århus, varvid samarbetet med övriga hamnar i Östersjöregionen intensifieras.Genom att betrakta hela Skandinavien och Östersjöregionen som en gemensam marknad, blir det attraktivt för rederierna att etablera direktlinjer på Göteborgs och Århus hamnar. Då kan exempelvis Rotterdam och Hamburg avlastas och fler godstransporter kan flyttas från land till sjö, med ty åtföljande miljövinster.EU-bidraget ska användas för att eliminera flaskhalsar i infrastrukturen vid hamnarna, samt till bättre informationsflöde och säkerhetssystem. För Göteborgs Hamns del handlar det om 101 miljoner kronor till bättre väg- och järnvägsförbindelser i projekt som ska drivas gemensamt av Trafikverket, Göteborgs Hamn och Skandia Container Terminal. Det är Göteborgs Hamn och Göteborgs Stad som tillsammans med svenska regeringen arbetat på att få projektet beviljat.– För Göteborgs Stad med sin långa maritima tradition och i egenskap av Skandinaviens största hamn, är det här projektet ett kvitto på vår betydelse som maritimt centrum för hela Östersjöregionen, fastslår Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborgs Stad. Vi ser fram emot ett intensivt samarbete med andra hamnstäder i Europa och fortsatt utveckling av Göteborgs hamn som ett nav för Östersjön. Projektet understryker också betydelsen av att Göteborgs stad är starkt representerad i Bryssel.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062