23948sdkhjf

Ny grensletruck från Konecranes

Finländska Konecranes nya grensletruck Boxrunner är den flexibla länken mellan ship-to-shore-kranarna (STS) på kajen och containerterminalens automatiska staplingskranar (ASC).

Boxrunner lyfter, transporterar och staplar ISO-containrar av alla förekommande storlekar, samt klarar stapla två containrar högt med hög lyfthastighet. Primärt är den avsedd för stora containerterminaler, vars operatörer vill öka produktiviteten medelst automatisering. En andra målgrupp för Boxrunner är företag, vars kärnkompetens inte går ut på att hantera containrar, men som ändå hanterar containeriserat gods, fast med lastbilar (dragbilar) och påhängsvagnar, eller med stationära portalkranar. För sådana företag kan Boxrunner erbjuda en mycket effektivare lösning för deras behov av containerhantering, försäkrar Konecranes Oyj Abp i sin pressinformation från ins.Utvecklingsarbetet med Boxrunner grundas på en enkät Konecranes genomförde hos ett stort antal av sina containerhanterande kunder om vilka egenskaper enligt deras mening den perfekta grensletrucken borde besitta. Svaren man fick in, blev ledstjärnor i utvecklingsarbetet med Boxrunners konstruktion, vilket ledde till en snabb, förarvänligt lättmanövrerad och tillförlitlig grensletruck med hög kapacitet, samt därtill med långa intervall mellan de planerade underhållstillfällena för minimera underhållskostnaderna, samt en låg total ägarkostnad under truckens hela livslängd.Såväl truckens framdrivning som lyftrörelser drivs dieselelektriskt. Max hastigheten uppgår till 30 km/h och lyfthastigheten till 25 m/min. Truckens lyftsystem med vajrar och vajertrummor är samma beprövade system som används i Konecranes högstaplande RTGéer (Rubber-Tyred Gantry cranes, dvs gummihjulburna portalkranar) och rälsgående RMGéer (Rail-Mounted Gantry cranes) och Ett elektrohydrauliskt system med fyrcylindrig styrning minimerar däcksslitaget. Den högt placerade förarhytten uppges vara ergonomiskt utformad och inredd samt erbjuda föraren optimalt god sikt runtom och ned över containrarna. Alla manöverorgan uppges vara lätt åtkomliga och de innovativa displayerna (bildskärmarna, teckenfönstren) tydligt överblickbara.– Med begränsade ytor att röra sig på i hamnar och på kajer är Boxrunner ett utmärkt val, alldenstund den kan åta sig flera roller för att på så vis eliminera behovet av annan containertransportutrustning, vitsordar Jens Andreas, ansvarig för Konecranes grensletruckverksamhet. I sin nisch ger den mest valuta för pengarna räknat över truckens hela livscykel, beräknat med utgångspunkt från prestanda, drivmedelsekonomi och underhållsintervall.Konecranes utvecklar och tillverkar Boxrunners nyckelkomponenter i egen regi för att säkerställa funktionaliteten. För att hålla reservdelskostnaderna nere, är trucken uppbyggd av färre, men vida mer avancerade komponenter. För att minimera underhållsarbetet, är kranportalen smörjningsfri. Grensletrucken tillverkas i två olika versioner, en 50-tons twinlift-version och en 40-tons singellift-version. Den första leveransen av Boxrunner är planerad till första kvartalet av innevarande år 2011.Fotnot: Med ca 9 800 anställda på 545 orter i 43 länder omsatte Konecranes Oyj Abp under räkenskapsåret 2009 1 671 miljoner euro (EUR) på att konstruera, tillverka och leverera containerhanteringsutrustning, utarbeta och tillhandahålla produktivitetsförbättrande hanteringslösningar samt underhålla lyftutrustning och verktygsmaskiner av varje fabrikat. Koncernens breda kundregister omfattar tillverkningsindustrier, processindustrier, skeppsvarv, hamnar och godsterminaler.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078