23948sdkhjf

Norra Hamnen öppnar

Nu börjar Copenhagen Mamlö Port, CMP flytten till Norra Hamnen. Först ut är färjetrafiken och i mitten av maj börjar Finnlines RoPax-färjor trafikera de nya terminalerna.

Ungefär samtidigt flyttar Kombitrafiken – som hanterar gods via järnväg – till Norra Hamnen. Totalt investeras cirka 900 miljoner i den nya hamnen, som femdubblar CMPs godskapacitet i Malmö. I ungefär två år har byggarbetena pågått i Norra Hamnen i Malmö. Nu är det snart dags att flytta delar av godshanteringen och starta upp i nya, toppmoderna anläggningar. Den 16 maj är det officiell premiär. Då angör Finnlines RoPax-färjor för första gången Norra Hamnen. – Det känns roligt att äntligen få ta våra nya anläggningar i drift. Flytten får stor inverkan på verksamheten. Godskapaciteten ökar och hanteringen underlättas för oss och kunderna, säger Bart Steijaert, ansvarig för CMPs hamn- och terminalverksamhet. Den nya terminalen kan ta emot tre färjor samtidigt. Vattendjupet är 8,5 meter, men kan utökas till 10 meter i framtiden. – När färjetrafiken nu flyttas ut till Norra Hamnen försvinner mycket av lastbilstrafiken från centrala Malmö. Denna del av transportkedjan blir enklare, men framför allt slipper Malmöborna buller och avgaser i framtiden, säger Bart Steijaert. Finnlines blir först ut att trafikera de nya terminalerna. De hanterar varje är 250 000 trailers och lastbilar i Malmö. – Vi har haft ett framgångsrikt samarbete med CMP i Malmö i 29 år och är nu stolta over att vara det första företag, som får flytta till de nya moderna anläggningarna. Därmed kan vi bli effektivare i vår verksamhet. Tack vare den kapacitetsökning som de nya terminalerna ger kan vi på sikt också utveckla våra tjänster ännu mer, säger Antonio Raimo, linjechef inom Finnlines. Förutom godhanteringen erbjuder Finnlines även passagerartrafik mellan Malmö och Travemünde – en trafik som expanderat kraftigt på senare år och blivit en allt starkare konkurrent till övriga färjelinjer mellan Sverige och Tyskland. – Detta är vårt senaste exempel på tjänsteutveckling och vi är väldigt stolta över vad vi åstadkommit på en så pass konkurrensutsatt marknad. Dessutom är vi säkra på att flytten till nya anläggningar gör att Finnlines kan vidareutveckla passagerartrafiken och göra Malmö till en ännu viktigare knutpunkt mellan Sverige och kontinenten, säger Antonio Raimo. Flytten till Norra Hamnen ger som sagt en rad nya förbättringar för CMP och kunderna. Hanteringen kommer att gå snabbare men blir också säkrare med hjälp av ny teknik. – Det kanske främsta exemplet på detta är nya in- och utpasseringskontrollent. Via den s k autogaten kan lastbilar och gods automatisk ”checka in” på området med hjälp av IT- och kamerateknik, som identifierar lasten och säkrar att det kommer rätt, säger Bart Steijaer. I maj tar CMP också den nya Kombiterminalen i drift. Via denna terminal ansluts tågtrafik till Norra hamnen. Här finns 800 meter långt anslutningsspår, men också två lastnings- och lossningsspår där gods från ett helt tågset kan hanteras. FAKTA/Finnlines Finnlines är ett rederi med inriktning på Ro-ro och passagerartrafik i Östersjöregionen. Företaget är noterat på NASDAQ OMX Helsinki Ltd. Majoritetsägare är sedan 2007 italienska Grimaldi Group – en av världens största aktörer inom Ro-ro-trafik samt Europas största företag inom passagerar- och godstrafik. FAKTA/CMPDansk-svenska Copenhagen Malmö Port AB (CMP) är det största hamnbolaget i Öresundsregionen. Företaget erbjuder varje år effektiv transportservice till nära 8 000 fartyg på en av Nordens mest dynamiska och expansiva marknader. CMP har drygt 400 medarbetare. Verksamheten omfattar kryssnings- och containertrafik, men också ro-ro-, tank- och torrlastfartyg. Inom CMP finns dessutom Nordens största knutpunkt för bildistribution. I både Malmö och Köpenhamn byggs just nu nya hamnanläggningar, som möter morgondagens kundkrav. CMP:s tillväxt bygger samtidigt på miljöhänsyn och hållbara lösningar inom teknik, infrastruktur och service.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063