23948sdkhjf

Scandlines Lettlandstrafik ökade 2010

Rederiet Scandlines uppvisar en stark tillväxt på sina Baltikumlinjer med hela 59,7 procent ökning av fraktvolymerna under 2010 jämfört med året innan.

Totalt överskeppade Scandlines 54 000 fraktenheter och 69 000 passagerare på linjerna Travemünde–Ventspils, Travemünde–Liepaja och Nynäshamn–Ventspils, båda destinationerna på Lettlands västkust Kurland, med isfria hamnar året om. Räknat i procent innebär det en ökning för frakten med 59,7 procent och för resenärerna med 48,5 procent.– De ytterst positiva siffrorna inom frakt- och passagerartrafiken 2010 visar att efterfrågan på trafik till Lettland ökat, fastslår Gerald Lefold, linjechef för Sweden/Baltic Routes. Vi förväntar oss en tillväxt på ca 15 procent inom frakttrafiken och ca 30 procent inom passagerartrafiken. För att tillmötesgå den ökande efterfrågan satte vi in M/S Scottish Viking på linjen Nynäsham–Ventspils i januari 2011. Hon höjer fraktkapaciteten på denna linje med drygt 30 procent och mångdubblar även passagerarkapaciteten.Scandlines färjetrafik på Ventspils bedrivs sedan 2005 (se TiD Nr 13/05, sidan 14, se även TiD Nr 1/06, sidan 10). Sedan dess har rederiet befordrat runt 280 000 fraktenheter och ca 360 000 passagerare på Lettlands-linjerna. 2010 utökade Scandlines sitt linjenät på Lettland med linjen Travemünde–Liepaja (Libau på tyska, medan Ventspils heter Windau på tyska).Tidigare trafikerade VV-Line (Västervik–Venstpils Line) den kurländska hamnstaden vid floden Ventas utlopp, men upphörde med sin trafik pga bristande lönsamhet, vilket ledde till att rederiet gick i konkurs våren 2003. Varpå Scandlines i samarbete med Ventspils Frihamn (se TiD Nr 11/03, sidan 12!) flyttade VV-Lines ro/ro-färja M/V Fellow (f d M/V Finnfellow) till Nynäshamn i stället. Den nyöppnade linjen Nynäshamn–Ventspils marknadsfördes under namnet Scandlines Amber Lines via Van Ommeren Sweden AB i Nynäshamns Färjeterminal).Fotnot: Scandlines etablerades 1998 och är ett av Europas största rederier, med person- och godstransporter i triangeln mellan Tyskland, Danmark och Sverige som sin kärnverksamhet, kompletterad med linjer till Baltikum och Finland. Rederiet befordrar årligen ca 750 000 lastbilar och trailrar, ca 3 miljoner personbilar och ca 13 miljoner resenärer.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064