23948sdkhjf

Snökedjor även till transportbilar

Det automatiska snökedjesystemet Onspot, en miljövänligt alternativ lösning till dubbdäck redan i bruk på tusentals lastbilar, introduceras nu även för lätta kommersiella fordon.

Sedan 2009 har kommunerna möjlighet att förbjuda användning av dubbdäck på de egna gatorna. Först ut var Stockholms stad, som i fjol vintras införde förbud mot dubbdäck på den intensivt trafikerade Hornsgatan söder om Slussen. Sedermera har även Göteborgs stad infört dubbdäckförbud på Odinsgatan och Friggagatan, samt Uppsala stad på sin genomfartsgata Kungsgatan. Ytterligare gator att proklameras dubbdäckfria är under åtanke. Brott mot dubbdäcksförbudet kan straffas med böter.Alternativen till dubbdäck, snökedjor och snöstrumpor, för med sig ett antal praktiska problem. Framför allt kan de inte användas vid normal körhastighet, varför det i praktiken blir ohållbart att montera sådana för all körning i vinterväglag. Av samma anledning är man sällan beredd när det dåliga vädret sätter in och måste ta sig tid att montera snökedjorna där och då, vilket för många åkare blir en utmaning.Mot bakgrund av detta har VBG Group i Vänersborg lanserat produkten Onspot, världens första system för automatiskt slirskydd, Automatic Traction Control (ATC). Det är en snökedjeprodukt, som monteras på lastbilar, bussar och skåpbilar, där kedjorna med ett knapptryck aktiveras automatiskt under färd. Onspot kan kopplas in/från i hastigheter om upp till 50 km/h. Vid aktivering fälls systemets armar ut och kedjorna slungas in under drivhjulen. Det förbättrar omedelbart väggreppet och minskar risken för halkolyckor, samt säkrar ökad boms- och dragkraft, även när fordonet accelererar eller framförs i uppförs- eller nedförslut.Utvecklingen av Onspot-kedjorna har fokuserats på tidsbesparing, utifrån perspektivet att sparad tid räddar liv, skapar leveranssäkerhet och bidrar positivt till användarnas goda anseende. Med automatiska snökedjor monterade på ekipaget förskonas föraren från oro, stress och problem vid vinterväglag. Men även uppdragsgivaren gagnas av systemet.– Den initiala installationen går snabbt att utföra, tillkopplingen tar ingen tid och användaren sparar körtid, definierar Lennart Klingzell, produktchef vid Onspot. Nu introducerar vi systemet även för segmentet lätta kommersiella fordon, så som transportbilar och ambulanser. Förutom att man investerar i en försäkring mot driftstörningar, uppnår man med Onspot högre effektivitet, bättre leveranssäkerhet och lägre driftskostnader.Onspot installeras m a p drivaxeln för fordonets sidor och levereras med konsoler anpassade till det specifika fordon det ska monteras på, vilket garanterar stabil fastspänning. Det förseglade ventilhuset och de självjusterande armarna mer än halverar installationstiden. Efter installationen krävs varken justering eller underhåll.Fotnot: VBG Group AB (publ) i Vänersborg är moderbolag i en verkstadskoncern med tillverknings- och försäljningsbolag i Europa, USA och Indien. Gruppen är uppdelad i afffärsområdena VBG Group Truck Equipment respektive Ringfeder Power Transmission. Med 430 anställda omsatte VBG Group under år 2009 ca 829 miljoner kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078