23948sdkhjf

Psion amputerar Teklogix-namnet

Säg bara Psion, det räcker! För att skapa ett effektivare globalt varumärke tar Psion plc bort sitt välkända andra namn Teklogix i det sammansatta företagsnamnet och fräschar samtidigt upp sin företagsidentitet för bättre funktionalitet i den digitala världen.

– Våra efterforskningar visade att vi var tvungna att avlägsna ordet Teklogix i vårt företagsnamn för att kunna samla verksamheten kring en enda tydlig och global identitet, säger John Conoley, VD för Psion plc. Vi upptäckte att den krångliga konstruktionen med två sammansatta företagsnamn påverkade verksamheten genom att förvirra återförsäljare, kunder och andra viktiga intressenter, särskilt på Psions nya marknader. Vi passade även på att fräscha upp varumärket, så att det ligger i linje med vår affärsstrategi och passar bättre in i den digitala världen.Med drygt 50 000 besökare per månad och drygt 5 000 aktiva diskussioner noterar Psion en växande närvaro i sociala medier och i sin öppna och samarbetsbaserad community, som lanserades i mars 2010. Här samlas utvecklare, samarbetspartners, återförsäljare och användare för att utbyta idéer, lösa problem och främja affärsmöjligheter.– Vår nya företagsidentitet lyfter fram bolagets fokus på öppen innovation, modularitet och kundanpassning och positionerar Psion i den nya tidens internetvärld, säger Nick Eades, marknadsföringsansvarig vid Psion plc. Arbetet med den nya företagsidentiteten inleddes 2009 och vi räknar med att slutföra hela projektet under hösten 2011. Uppfräschningen av varumärket genomförs främst på det digitala området, vilket är betydligt mer effektivt och lätthanterligt än konventionella metoder.Sedan 1980 har Psion varit innovatörer inom mobila handdatorer och därtill hörande mjukvaror för industriell användning och räknar idag bland sina kunder företag så som BMW, BNSF, Copenhagen Airports, E.ON, Goodyear, RWE nPower, SNCF (franska järnvägen Sociétè National Chemin de Fer) och Volkswagen. Huvudkontoret ligger i London, medan företaget i övrigt är närvarande på samtliga kontinenter. VD för Psion Nordic är Lars Langgaard, marknadschef Karina Andersen i Danmark. Tidigare fanns dåvarande Psion Teklogix AB på plats även i Sverige, på Hammarby Fabriksväg 23 i Stockholm, men det kontoret är numera nedlagt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062