23948sdkhjf

Transportrådet yttrar sig över forskning

Näringslivets Transportråd har yttrat sig till Näringsdepartementet över Transportforskningsutredningens slutbetänkande: Mer innovation ur transportforskning. 

Huvudpunkter i Transportrådets remissyttrande är:Näringslivets Transportråd anser att den samhällsfinansierade transportforskningen tydligare ska inriktas mot forskning och innovation där den effektiva användningen av transportsystemet är i fokus. Transportforskningen bör göras avnämarorienterad där tillämpningsfrågor och applikationer prioriteras. Finansiärerna – liksom forskarsamhället - bör kraftigt öka sitt engagemang för att medverka i spridningen av nya forskningsresultat. I utredningen föreslås bildandet av ett Forum för nationellt transportforsknings- och innovationsarbete där myndigheter och finansiärer, näringsliv, brukare och avnämnare deltar. Näringslivets Transportråd tillstyrker förslaget om ett Forum men understryker vikten av att Forumet får reella befogenheter vad gäller prioritering och beslut om långsiktiga forsknings- och innovationsprojekt. Det är angeläget att de olika organen inom det föreslagna Forumet, till exempel dess Styrgrupp, får en bred sammansättning där även företrädare för transportköpare och transportföretag ingår. Ska Forumet bli framgångsrikt måste det ha beslutsbefogenheter.Näringslivets Transportråd tillstyrker utredningens förslag att transportmyndigheterna får ansvar för finansiering av transportforskningen längs hela forsknings- och innovationskedjan och att myndigheterna har en egen anslagsfinansierad forsknings- och innovationsbudget. För exempelvis Sjöfartsverket innebär detta en uppräkning av forskningsanslaget från 5 miljoner, som idag finansieras genom de farledsavgifter som betalas av sjöfarten, till 13 miljoner kronor per år i ett statligt anslag. Detta är en förbättring.Dock anser Näringslivets Transportråd att detta inte är en tillräcklig nivå för att långsiktigt bedriva angelägna forskningsuppgifter riktade till hela det maritima klustret och för att förbättra stödet till den företagsnära innovationsverksamheten. Den föreslagna andelen för sjöfartsrelaterad forskning och innovation är alltjämt liten i jämförelse med de resurser som är avsatta till forskning inom exempelvis väg- och järnvägssektorn. Näringslivets Transportråd förutsätter att den av utredningen föreslagna ökningen till forskning och innovation liksom befintligt stöd anslagsfinansieras enligt presenterat förslag och inte genom ökade farledsavgifter som betalas av Sjöfartsverkets kunder och ytterst av kunders kunder, det vill säga varuägarna. Forskning och innovation måste drivas så att brukare, användare, avnämnare systematiskt får del av nya forskningsresultat. Näringslivets Transportråd vill se en radikalt förbättrad resultatspridning från alla forskningsfinansiärer på transportområdet som till exempel Vinnova, Trafikverket, Sjöfartsverket, Energimyndigheten och forskarmiljöerna, genom en ökad samverkan i alla led i innovationskedjan. Det är också viktigt att forskarmiljöerna på tidigt stadium i projekten inkluderar åtgärder för ett snabbare utnyttjande av resultaten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062