23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Transportnet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kalmar-kranar till Cartagena

Finländska Cargotec har fått en order på två Kalmar STS-kranar (Ship-To-Shore) plus 24 Kalmar RTG-kranar (Rubber-Tyred Gantry) för containerhantering från Sociedad Portuaria Regional de Cartagena, en gammal, trogen Kalmar-kund.

Ordervärdet för de totalt 26 containerkranarna uppgår till ca 40 miljoner euro och de sista kranarna i den stora beställningen är kontrakterade att äga rum under andra kvartalet 2012. De blir de första Kalmar STS containerkranar respektive Kalmar Zero Emission E-One2 RTG containerstaplare som tas i drift i Sydamerika och ska hjälpa Cartagenas hamn i Colombia att komma tillrätta med den kraftiga tillväxten av containervolymerna i hamnens containerterminaler.– Cartagenas hamn har redan en av de största gummihjulsburna portalkran-bestånden i världen, kommenterar Dan House, VD för Cargotec i Sydamerika. Den här ordern utgör ett ytterligare kvitto på Cargotecs växande närvaro på den latinamerikanska marknaden.Beställarens hängivenhet för miljövård bevisas genom beställningen av två Kalmar Super Post Panamax STS-kranar som lyfter containrar med optimala lyfthastigheter för att förbruka ett minimum av energi, påpekar Cargotec i sin pressinformation. Till yttermera visso kommer de 24 Kalmar E-One2 Zero Emission gummihjulsburna portalkranarna att försörjas med elenergi från en automatisk bussbar-förbindelse.Cartagenas hamn har förlänats utmärkelsen Karibiens Bästa Hamn fem gånger av Karibiska Befraktarrådet (The Carribean Shipping Association). F n är hamnen på väg att bygga ut sin containerkapacitet till en årlig genomströmning av 4,5 miljoner TEU (Twenty-foot Equivalent Unit, dvs 20-fots omräkningsekvivalent för att inbegripa alla förekommande containerlängder från 20- till 45-fotare).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094