23948sdkhjf

Hälsan åter för Lufthansa Cargo 2010

Verksamhetsåret 2010 blev året då Lufthansa Cargo återvann sin ekonomiska hälsa genom att prestera rekordhöga 8,9 miljarder betalande frakt-ton-km (FTKT). Befordrad frakt + post ökade med 18,2 procent till 1,79 miljoner ton.

– Efter krisåret 2009 blev 2010 året då vi kom igen med framstående resultat till följd av en imponerande insats av hela Lufthansa Cargo-teamet, kommenterar Karl Ulrich Garnadt, Lufthansa Cargos nye VD och ledningsgruppsordförande. Den medvinden tar vi med oss in i 2011 för att åstadkomma det mesta av tillväxtmöjligheterna på den internationella flygfraktmarknaden.Som bekant blev krisåret 2009 det första året i Lufthansa Cargos historia som det tyska fraktflygbolaget redovisade röde siffror i sitt årsbokslut – minus hela 191 miljoner euro (se detaljerad artikel härom i TLiD Nr 4/10, sidorna 50–52). Till tröst för tigerhjärtan kunde bolaget dock stoltsera med att, till skillnad från åtskilliga branschkolleger, inte ha sagt upp stora skaror av sina anställda under det finansiellt svåra året.Under 2010 ökade frakt- och postvolymerna avsevärt på samtliga trafiksektorer. Största tillväxten uppvisades av flygtrafiken på Nord- och Sydamerika, där tonnaget ökade med 24,9 procent, följd av trafiken på Asien/Stillahavs-regionen med 20,6 procents tillväxt. På den europeiska marknaden uppgick ökningen till +15,8 procent, medan däremot Afrika/Mellanöstern-regionen minskade ytterst marginellt med minus 0,1 procent.Under året ökade Lufthansa Cargo sin fraktkapacitet med 7,6 procent genom att åtarta i tjänst avställda fraktflygplan från malpåse-förvaring i Arizonaökning respektive på Leipzig-Halles flygplats. Till det kom det kapacitetstillskott som det nya med DHL Express samägda fraktflygbolaget AeroLogics nytillverkade åtta Boeing B777F fraktflygplan (se TLiD Nr 4/10, sidan 52), samt integrationen med Austrian Airlines fraktkapacitet.Försäljningen av fraktkapacitet ökade med 19,9 procent till 8,9 miljarder betalande frakt-ton-kilometer (FTKT) och beledsagades av en markant förbättring av kapacitetsutnyttjande. Den totala ökningen av lastfaktorn (beläggningsgraden) ökade med 7,3 procentenheter mot året innan till 70,9 procent (63,6). För de olika marknadsregionerna noterades den högsta lastfaktorn på region Asien/Stilla have med 74,5 procent, en ökning med 7,1 procentenheter, följd av Americas med 73,3 procent, en ökning 9,9 procentenheter. För Afrika/Mellanöstern uppgick lastfaktorn till 59,5 procent, en blygsam ökning med 0,3 procentenheter, medan region Europa noterade 46,4 procents lastfaktor, en ökning med 1,7 procentenheter.Lufthansa Cargo AG sysselsätter runt 4 500 anställda globalt och trafikerar runt 330 destinationer i drygt 100 länder med egen fraktflygplanflotta plus buklastrumskapaciteten i moderbolagat Deutsche Lufthansas plus Austrian Airlines passagerarflygflottor, till vilket kommer en omfattande truckingverksamhet med landsvägstransporter. Årsbokslutet i sin kompletta helhet kommer att offentliggöras i mars 2011 i Frankfurt am Main, Lufthansa Cargos största och viktigaste hemmabas.För tidigare reportage om Lufthansa Cargos resultat, se även TiD Nr 3/09, sidan 37, Nr 5/08, sidorna 22–23, samt Nr 10/07, sidorna 26–28.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078