23948sdkhjf

AEA prisar EUs fraktsäkringsfokus

De europeiska flygbolagens intresseorganisation The Association of European Airlines (AEA), vars medlemsbolag fraktar 6 miljoner ton flygfrakt årligen, välkomnar EUs initiativ att förbättra säkerheten i flygfraktflödena.

Den senaste tidens incidenter med sprängmedel inbäddat i printer-bläckpatroner som avslöjades i Dubai och i Storbritannien tydliggör terroristernas diversifiering av verksamheten även till flygfrakten, en omständighet som föranleder The Association of European Airlines (AEA) att lovorda den belgiske EU-presidenten och EU-kommissionens initiativ till en förstärkning av säkerheten kring hanteringen av flygfraktsändningar. När allt kommer omkring, förflyttar AEA:s medlemsbolag inte blott 350 miljoner flygresenärer årligen, utan även runt 6 miljoner årston flygfrakt, en väsentlig del av den internationella handeln.Jämlikt säkerhetshöjningen vid passagerarbefordran efter 11-september-2001-terrordåden har också flygfraktens säkerhetsåtgärder intensifierats, även om själva tillvägagångssättet för procedurerna skiljer sig åt. Intrycket av att flygfraktens säkerhet skulle vara eftersatt äger inte sin riktighet; såväl EU som USA har implementerat viktiga förbättringar på senare år. Emellertid utvecklas nya hot med tiden som kräver att motåtgärder utvecklas för att komma tillrätta med dem. För såväl passagerar- som fraktsäkerhet gäller det faktum att man inte kan förlita sig enbart på tekniska metoder, skriver AEA i ett pressmeddelande. Även information och spaning, jämte analys och slutledning, tillsammans med kommunikation (informationsutbyte) kan bidra till att såväl avskräcka som förhindra nya terrorangrepp.– Vi har noterat att den senaste tidens hot mot såväl passagerare som flygfrakt misslyckas i sina avsikter eller avvärjas, kommenterar Ulrich Schulte-Strathaus, generalsekreterare för AEA. Icke desto mindre har dessa hot blixtbelyst systemets svagheter, enkannerligen i bearbetningen och vidarefördelningen av viktiga informationer. Samtidigt som det alltid råder behov av fortlöpande förbättringar av (skydds)tekniken, måste nu ytterligare förbättringar av kunskaper/informationer mellan länder främjas.Ulrich Schulte-Strathaus lovordade nyligen tagna initiativ i såväl Europa som i USA till fokusering på internationellt harmoniserade procedurer och effektivare informations-delgivning (fördelning) mellan länder:– Säkerhetsarbetet har givit oss pansrade dörrar till flygplanens cockpit, vätskor och gel separerade till inspektionsvänliga plastpåsar, avlägsnande av bälten och skor (i säkerhetskontollerna) och ändå så kunde en högteknologi-komponent flygas halvvägs från Jemen till en synagoga i Chicago, innan någon ställde sig frågan ”varför?”.Fotnot: AEA:s 35 medlemsbolag bedriver med hjälp av en samlad flygplanflotta om 2 620 flygplan luftfart till 630 destinationer i 160 länder genom 11 200 dagliga avgångar, varvid runt 340 miljoner resenärer och 5,5 miljoner ton flygfrakt luftbefordras årligen. Med hjälp av runt 383 000 anställda omsätter de 35 bolagen samlat runt 70 miljarder euro årligen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081