23948sdkhjf

LNG-bunkring till bränslecelldrivet fartyg

Nordic LNG utförde nyligen den första bunkringen av LNG (naturgas i flytande form) till världens första bränslecellsdrivna kommersiella fartyg, M/V Viking Lady, i Risavika.

Bunkringen utfördes den 25 november 2010 via två LNG-tankbilar (akronymen LNG står för Liquified Natural Gas) i Risavika hamn, 400 m från Skangass LNG-fabrik. M/V Viking Lady är världens första kommersiella fartyg utrustat med bränslecell anpassad för marint bruk. Bland bränslecelldriftens fördelar märks minskad drivmedelsförbrukning och därmed också reducerade avgasemissioner, samt desslikes även tystare seglats.Bränslecellen och förbränningsmotorn ombord på M/V Viking Lady drivs LNG (naturgas i flytande skepnad), vilket uppges drastiskt reducera skadliga avgasutsläpp, jämfört med traditionella drivmedel så som bunkerolja för framdrivning av konventionellt motoriserade fartyg. Jämfört med ett konventionellt fartyg av samma deplacement, reduceras emissionerna tack vare den avancerade framdrivningstekniken ombord på M/V Viking Lady motsvarande ett utsläpp av kväveoxid från ca 22 000 personbilar årligen.– Vi är synnerligen nöjda med att ha bibringats möjligheten att få leverera LNG till M/V Viking Lady under den tid hon seglar i farvattnen utanför Stavanger, försäkrar Peter Blomberg, VD för Nordic LNG. Vi ser det som ett första steg mot positioneringen av Risavika som Skandinaviens främsta bunkerhamnen för LNG.M/V Viking Lady närvarade under klimatmötet COP15 i december 2009 i Köpenhamn för att visa på möjligheter att med ny teknik kunna reducera klimatpåverkan från fartygstrafik. Fartyget konstruerades av Vik Sandvik, numera Wärtsilä Ship Design, och byggdes av West Contractors. Den 29 april 2009 levererades fartyget till dess ägare Eidesvik Offshore. Viking Lady seglas av Total E&P Norge, men är f n utlånad till Lundin Norway AS.Fotnot: Nordic LNG framställer naturgas i flytande form (LNG) för industriellt, maritimt bruk samt för framdrivning av fordon i Skandinavien. Leveranser av LNG skeppas ut från produktionsanläggningen i Stavanger med LNG-tankerfartyg, tåg och lastbil. En leveransterminal är f n under byggnad i Fredrikstad och beräknas öppnas för kundleveranser i juli 2011.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079