23948sdkhjf

Green Cargo tar över inrikesfrakter för ScandFibre

ScandFibre Logistics gör Green Cargo till huvudleverantör för inrikestransporterna i ett stort godstågssystem för 10 stora svenska pappersbruk. Avtalet löper på sex år och är det största nya avtalet någonsin för Green Cargo, värt över 350 miljoner kronor årligen.

Logistiksystemet Rail 11 startar 12 december och är en utveckling och utökning av tidigare järnvägsbaserade logistiksystem för svenska pappersbruk och deras transporter ned till kunder på kontinenten. Green Cargo gick ur föregångaren Rail 99 för fem år sedan, då detta var en olönsam lösning för Green Cargo. - Vi är glada att åter ha fått förtroendet av ScandFibre Logistics, säger Green Cargos vd Mikael Stöhr. Som huvudleverantör för de svenska sträckorna har vi tagit fram en ny attraktiv logistiklösning med viss inbyggd flexibilitet. Green Cargos lösning ger också ScandFibre Logistics möjlighet att trafikera orter i hela Green Cargos nätverk i Sverige och Norge. Det är en fördel inte minst i den nordgående trafiken från kontinenten, eftersom Rail 11-systemet också erbjuder kostnadseffektiva och miljöanpassade returtransporter från större delen av Europa. I Green Cargos avtal med ScandFibre Logistics ingår även direkttåg från Sverige till norra Tyskland för vidaredistribution till andra delar av Europa. ScandFibre Logistics ägs av Smurfit Kappa AB, Mondi Dynäs AB, Billerud AB, Korsnäs AB och Holmen AB. Rail 11-systemet är ett av de största godstågssystemen i Europa och kommer inledningvis att transportera ca 2,4 miljoner ton årligen. Två andra tågbolag och ett vagnbolag ingår också i logistiksystemet, som omfattar orter från Kalix i norr ned till destinationer i Italien, Schweiz, Frankrike, Spanien, Luxemburg, Belgien, Holland och Tyskland.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063