23948sdkhjf

Lufthansas Time:matters säkrar tysk biltillverkning

Elkablar kurirfraktade luftledes från Kina räddade produktionen vid tysk bilindustri som slapp höga driftsavbrottskostnader tack vare Lufthansa-bolaget Time:matters rådiga ingripande.

Den tyske biltillverkaren har under lång tid tagit hem elkablar till sin bilmontering från Kina enligt planerade hemtagningsrutiner i ett upplägg som säkrat femskiftsdriften vid fabriken. Emellertid missade inköpsavdelningen rättidigt öka hemtagningskvantiterna och inför en oväntad produktionsökning skulle den bufferterade kvantiteten räcka till i bästa fall ytterligare en arbetsdag.Uppgiften att förhindra ett driftsstopp visade sig bli svårare än beräknat, ity endast en kabeltillverkare i Kina visade sig ha den specifika elkabeln, vars brist hotade stoppa monteringslinjerna med ty åtföljande stilleståndskostnader i sexsiffriga tal. Men utmaningen var just av det rätta slaget för Lufthansas expresslogistikföretag Time:matters i Neu-Isenburg nära Lufthansa-basen vid Frankfurt am Mains storflygplats.– Snabbaste sättet att lösa den komplexa transportkedjan från Kina till Tyskland var genom engagemang av våra ombordkurirer (OBC, står för On-Board Courier), som med sändningen som handbagage kan snabbt passera tullklareringen på studs, beskriver Bianca Ruprecht, informationsavdelningen vid Time:matters GmbH i Neu-Isenburg.”Nödropet” på hjälp med transporten av paniksändningen elkablar nådde Time:matters i Neu-Isenburg kl 22.00, vars experter på kurir-, samma-dags-leveranser respektive katastrofhjälpsändningar är i tjänst dygnet runt, vilket sparade tid i bilproduktionens nödläge, alldenstund jourhavande experter kunde utarbeta en snabb och tillförlitlig transportplanläggning utan några tidsförluster.Time:matters kurirexperter larmade utan dröjsmål sitt lokala kurirkontor i Singapore, som avdelade en lokal kurir redan kl 07.00 att flyga till Guangdong för att hämta upp nödsändningen med elkablar direkt hos tillverkaren. Från kabelfabriken tog kuriren sig raka vägen till Hong Kong på eftermiddagen för att utförseldeklarera godset på avgångsflygplatsen, en tullprocedur som inte vållade några problem tack vare mångåriga erfarenheter och insikter i förfarandet.Under tiden organiserade Time:matters kolleger plats på närmast avgående flygning till Tyskland samma dags kväll kl 23:50, med ankomst punktligt nästa dags morgon kl 08.00 till Frankfurt am Main. Lika smidigt och friktionsfritt passerade sändningen den tyska tullbehandlingen, varpå ombord-kuriren kunde hasta till sändningens slutliga destination, den tyske biltillverkarens produktionsanläggning 200 km från Frankfurt kl 09:30. Med dead-line för sändningens ankomst utsatt till kl 11.30 för att undvika totalt produktionsstopp, men med en bil väntande på plats och utan försenande trafikstockningar var Time:matters kurir i stånd att kunna överlämna sändningen med de saknade elkablarna till monteringsfabrikens godsmottagning precis före tidsfristens utgång. Och produktionen kunde rulla vidare utan några störningar eller totalt driftsstopp.– Biltillverkaren kunde kontinuerligt följa sin sändnings förlopp tack vare sömlös uppföljning av sändningsstatus fortlöpande, avslutar Bianca Ruprecht sin skildring. Ombord-kuriren och mina kolleger här på Time:matters i Neu-Isenburg var i ständig kontakt med varandra. Pro-aktiv kommunikation är en del av vår standardservice här på Time:matters.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.064