23948sdkhjf

Premiär för Opels el-Vivaro på IAA

På internationella nyttofordonsmässan IAA Commercial Vehicles i Hannover lanserar Opel en batteridriven version av transportbilsmodellen Vivaro, vars största förtjänst är räckvidden om hela 400 km.

Den utställda eldrivna Opel Vivaro är ett FoU-projekt kallat Vivaro e-Concept för att testa presumtiva brukares reaktioner på det batteridrivna ekipaget med upp till 400 km förlängd räckvidd. Skåpbilens lastkapacitet uppgår till drygt 750 kg i ett drygt 5 m3 stort lastutrymme.– Vi vill testa nyttofordonsexperters reaktion på vår avancerad drivteknik genom att visa upp den i conceptfordont Vivaro e-Concept, säger Chris Lacey, ansvarig för Internationella Verksamheten vid Opel/Vauxhall Commercial Vehicles. Vi är övertygade om att vi kommer att mötas av en hänryckt reaktion från individer som nyttjar sådana fordon i vardagslivet. Elektrisk mobilitet kommer att sätta dem i stånd att förflytta sig inom stadskärnor som är avstängda för bensinmotor- och dieselmotordrivna fordon, samtidigt som teknologin för förlängning av körsträckan gör det möjligt att använda elbilar i normal rutinverksamhet.Med Vivaro e-Concept vill Adam Opel GmbH i Rüsselsheim/Hannover visa att fordonsanvändare inte är tvunga att göra avkall på praktiska nyttan (hos nyttofordon) när de eftersöker en intelligent framdrivningsteknik. Med sin lastkapacitet om 750 kg/3 m3 ger el-Vivaron full utdelning för stadsnära distributionsförare helt eldrivet, tyst och renligt. Fordonets elmotorsystem med 111 kW motoreffekt presterar ett vridmoment om 370 Nm och med renodlad eldrift uppgår räckvidden till 100 km (vilket i sig är ca 30 km bättre än det sedvanligen vedertagna 70 km för konventionellt batteridrivna elbilar). Men för långdistansdistribution förlängs räckvidden till drygt 400 km när distans-förlängar-brytarna är tillslagna.Traktionsbatterierna av litium-jon-typ i Vivaro e-Concept är väderskyddat placerade under skåpbilens lastgolv och förstärker samtidigt fordonets låga tyngdpunktsnivå, vilket förbättrar fordonets vägegenskaper med en stadig, stabil framfart även vid hård sidvind. Batterierna laddas i ett normalt 230-volts el-uttag i väggen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078